29 juli 2007

Filtreringslista

Jag har som många andra som bloggare valt att använda mig av Googles annonstjänst Google Adsense. I stora drag går tjänsten ut på att jag avsätter en del av utrymmet på min sida till Google-annonser, t ex överst till höger. När en besökare klickar på en av dessa länkar så skickas besökaren från min sida till det annonserande företagets sida. För varje klick (och i vissa fall även antal visningar) betalar företaget en summa till Google som i sin tur betalar en del av denna summa till mig.

Som namnet AdSense antyder så känner tjänsten själv av vilka annonser som är relevanta. Detta görs genom att texten på sidan analyseras, vilket bland annat kan göras genom att vissa nyckelord identifieras. Den intelligente läsaren förstår säkert att det kan bli lite fel ibland. Till exempel visas det under ett tag här på bloggen otroligt mycket annonser om WLAN- och WiFi-lösningar. Anledningen till detta var att jag skrev ett inlägg som handlade just om WLAN vs WiFi.

En annan effekt av att Google automatiskt väljer ut vilka annonser som visas är att det ibland kan visas annonser som inte heller känns särskilt rätt i sammanhanget. Jag har t ex tyckt att det visats väldigt mycket länkar till företag som erbjuder SMS-lån eller andra typer av snabba lån. För att råda bot på detta har jag utnyttjat möjligheten att filtrera bort vissa företag vars annonser jag inte vill ska visas på min blogg.

Den filtreringslista som jag har använt mig av är framtagen av mannen bakom bloggen diversifierad och kapitalnet.se. Jag kopierade listan från kaptitalnet.se.

Vad är er inställning till SMS-lån och liknande? Var jag dum som inte litade på Googles optimeringsalgoritmer?

mvh Charlie

1 kommentar:

Jack of all Trades sa...

Jag filtrerar också mina annonser. Det mesta jag har filtrerat bort är just SMS-lån, men också skumma "bli rik snabbt"-sidor. Sen har jag också filtrerat bort sådant som jag anser att inte har med min blogg att göra, t.ex. satellit-TV på nätet, en blogg för advokater från Texas och en blogg för konservativa ateister. Hur Googles algoritmer tyckte att de hade med min sida att göra har jag ingen aning om.