23 december 2006

Starka namn

För att man skall lyckas göra bra affärer finns det, som jag ser det, ett huvudkrav - information. När jag säger information så menar jag egentligen inte nyckeltal, årsrapporter eller annan lättuggad information som redan är invägd i kursen. Jag menar information som inte är lika lätt att väga in i kursen.

Ett bra exempel som ofta, i alla fall i min mening, värderas fel är vikten av ett starkt varumärke. Ett företag som funnits över 50 år på en marknad och som har ett gott rykte kan på ett helt annat sätt vinna gehör hos kunder. Detta är väldigt svårt att värdera, vilket gör att ett starkt varumärke oftast värderas alltför lågt.

Hur hör då detta samman med aktieanalys? Jo, min poäng är den att ett stort företag med ett välkänt namn (varumärke) som börjar gå dåligt eller förväntas gå dåligt ofta tillåts falla oförtjänt mycket för att sedan när ledningen bytts ut, organisationen trimmats och kanske några kompletterade förvärv gjorts få en välidgt trevlig kursutveckling.

Jag försöker därför alltid att hålla ett öga på väletablerade företag som tillåts falla kraftigt, vilket kan vara lite olika för olika branscher. När de har gått genom stålbadet så kommer de nämligen ofta, i min mening, ut som väldigt starka företag.



Inga kommentarer: