24 december 2006

Konsten att sälja aktier

Jag skrev i ett tidigare inlägg om hur jag brukar lägga köpordrar på många nivåer för att på så sätt få ett bättre pris. Det är egentligen en ganska enkel filosofi bakom denna metod. När aktien sticker ner temporärt så fiskar man upp den till ett bra pris. Det kräver dock att man är vaksam och lyssnar noga på vad som sägs av och sägs om företaget. Om man inte är vaksam finns risken att man sitter med en massa aktier i ett företag som är på väg nedåt.

Ett knep som jag brukar använda mig av är att försöka handla aktier under perioder då företagen inte släpper pressreleaser, eller rättare sagt perioder då företagen sällan släpper pressreleaser, en sådan period kan till exempel vara dagarna innan de skall presentera en kvartalsrapport. Nackdelen kan iofs vara att rykten om läckor, eller i vissa fall läckor, gör att aktien gör en tjurrusning eller faller som en sten, men i många fall beter sig aktiekursen avvaktande, vilket är helt naturligt. En annan taktik som jag brukar använda är att jag lägger in köpordrar precis efter att en nyhet presenterats, eftersom sannolikheten att en massa stora nyheter skall presenteras under en kort tidsperiod är relativt liten. Dessa taktiker är naturligtvis inga naturlagar, vilket gör att man inte kan följa dessa blint, men de har funkat ganska fint för mig. Nog om saker att tänka på vid köp och till ämnet för inlägget.

Jag har använt mig av lite olika taktiker när jag har sålt innehav. I många fall har jag bestämt mig på förhand vad jag tror att aktien kan komma att vara värd om en ganska snar framtid. I dessa fall lägger jag därför in en säljorder så fort som jag har fått aktien. Jag kan t.ex. ha gjort bedömningen att det är sannolikt att aktien kommer att handlas 10% högre inom en relativt snar framtid, och lägger således in en säljorder 10% högre än den kurs som jag köpte till. Om jag har varit lyckosam så kan det gå väldigt snabbt för aktien att nå denna nivå, vilket gör att jag snabbt får tillbaka pengarna med en bra avkastning.

Om jag däremot har otur, eller slarvat i min analys, så kanske kursen sticker ned och i ett sådant fall sitter jag med ett innehav med förlust. I detta fall är det väldigt viktigt att man redan på förhand har kommit fram till hur man skall resonera. Om man tror att aktien kommer att repa sig och att det endast är en temporär svacka, dvs en överreaktion från marknaden, så skall man överväga om man skall köpa på sig mer (Tänk bara på så att du inte sätter för mycket pengar i en och samma aktie).

Om man däremot är tveksam kan man välja att behålla innehavet eller att göra sig av med det. Det är svårt att sälja med förlust, men det är absolut nödvändigt att göra det ibland. Det är ett risktagande som man gör när man satsar på aktier. Ibland går det bra och ibland går det inte bra. Tyvärr är det lätt att man tappar intresset när det går dåligt, och att man slutar att följa sina aktier. Om man gör det är det en stor risk att portföljen kommer att utvecklas dåligt. Jag har själv upplevt detta och även om det inte var enorma summor så var det mycket pengar för mig vid det tillfället.

Mitt generella råd är att man för varje aktie gör en nedskriven händelsekedja, dvs ett dokument där man på förhand sätter upp hur man skall agera i olika situationer. Ett sådant dokument kan vara otroligt invecklat, men det kan också vara väldigt enkelt. I det allra enklaste fallet kan man ha två nivåer, en säljnivå (t.ex. +10%) och en stoploss-nivå (t.ex. -10%).

Vad gäller stop-loss-ordrar är jag personligen ganska tveksam. Jag förstår absolut de som använder dem, men jag anser att risken för att man säljer sitt innehav på dagslägsta är för stor. Om man nu väljer att använda sig av stop-loss så tycker jag att man skall ta i ganska ordentligt. Många aktier rör sig i ett ganska stort intervall och risken med en snäv stop-loss är att man alltid trillar dit på dagslägsta.

Inga kommentarer: