22 december 2006

Sprida risker

Jag har funderat en del på hur man skall sprida sina risker. Generellt sett så brukar man se riskspridning som att man skall äga aktier inom olika branscher och att man skall köpa kontinuerligt, dvs man drabbas inte så hårt om en bransch tar ovanligt mycket stryk och man minimerar risken att köpa en aktie på all-time-high. Det går naturligtvis inte att argumentera mot detta, och därför bör man följa dessa råd för att minimera risken att åka på ett bakslag. Vad som däremot förvånar mig är att många fortfarande pratar om att handla hela aktieposter och att sälja av hela innehav på en och samma gång. Detta tycker jag är dåligt riskspridande.

Förmodligen är hela aktieposter en kvarleva från tiden då man var tvungen att ringa till en mäklare för att köpa och courtaget för en aktieaffär var åtminstone en hundralapp i dagens penningvärde. Verkligheten idag är annorlunda. De flesta använder internet för att göra sina affärer, vilket gör att man enkelt kan ändra sina ordrar samt att courtaget kan pressas. Jag använder själv aktiedirekt, och är mycket nöjd med dem. Deras courtage är 0,15% med minimigräns på 9 kr, dvs break-even går på en aktieaffär på 6 000 kr. Det finns alltså goda skäl att lägga en massa köpordrar på olika nivåer när man skall köpa in sig i ett nytt bolag. Naturligtivs finns det situationer där man verkligen vill ha aktien snabbt och då går det snabbare att lägga sig på hela aktieposter, men det är ganska sällan som man sitter i ett läge där man verkligen måste ha en aktie. På samma sätt bör man sälja av innehav i småposter, om man inte akut behöver pengarna. Slutsatsen är alltså att man, enligt mig, bör handla med mindre poster och lägga en matta av köp- respektive säljordrar.

1 kommentar:

Charlie sa...

jag testar att göra en kommentar.