26 oktober 2022

Byggmax, XXL: Bra Q3-rapport och spännande morgondag

Det var roligt att se Byggmax Q3-rapport. Tyvärr har jag inte satt mig in närmre i rapporten utan jag har bara skummat de viktigaste nyckeltalen. Sannolikt kommer det att bli tuffare framöver, men jag tycker att det var en rapport som undanröjde en del tvivel. I nuläget (om jag kommer ihåg rätt) så ligger vinst per aktie på 6.37 SEK (Q1-Q3) och det är mer än vad jag hade hoppats på. Innan rapporten så spekulerade jag i att vinsten skulle kunna hamna runt 5 SEK för helåret. Även om Q4 kan komma att bli ett förlustkvartal så tror jag inte att det kommer att bli så pass dåligt att resultatet sjunker ända ner till 5 SEK. Det är rimligt att anta, tror jag att vinsten på helåret landar på 6.00-6-50 SEK. Vi får se. Jag kommer att hålla kvar i mina aktier.

XXL rapporterar imorgon och det kommer att bli en viktig rapport. Förhoppningsvis så är inte rapporten fullt så illa som marknaden prisar in och förhoppningsvis får alla analytiker som sänkt riktkursen anledning att skruva upp, men det är inte säkert. Just nu är det rea hos XXL och även om man inte skall dra för stora växlar så finns det en risk att lagret har växt sig så pass stort att man känner sig tvingad att minska. Magkänslan är inte särskilt bra, tyvärr. Att det ännu inte har presenterats en ny VD är heller ingenting som gör mig särskilt positiv. Det är naturligtvis viktigare att det blir rätt än att det går snabbt, men att det drar ut på tiden kan bero på att de som man gör gett jobbet har vissa betänkligheter och det är så klart inte bra. Det är bara spekulationer från min sida och det kan svänga, men jag börjar alltmer tro att mina köp i XXL var misstag. Det återstår att se och jag har ännu inte gett upp. Rapporten imorgon är viktig. 

Inga kommentarer: