12 oktober 2021

TUI: Fler teckningsrätter och med i nyemissionen

TUI har bestämt sig för att ta in pengar genom en nyemission för att stärka balansräkningen. Det är nog klokt och jag tror att det legat i korten ett tag. Få har blivit helt tagna på sängen. Jag tror att tillfället för att ta in pengar är väl valt, i alla fall så väl valt som ekonomin tillåter. Det är mycket som tyder på att reslusten är på väg tillbaka och det finns en del statistik som tyder på att det värsta är över för turistnäringen. Även om det värsta förmodligen är över så är min gissning att det stora flertalet investerare tycker att det är för tidigt att ge sig in i aktier som TUI. Jag tror att en del av de mer riskbenägna investerarna kan tänkas att ta en position redan nu i samband med nyemissionen och jag tror att många av dessa hoppas på att inställningen till resebranschen kommer att ändras. Ofta tycker jag att det glöms bort att data från t ex resebranschen inte är binär utan serie mer eller mindre tillförlitliga (och ibland partiska) datapunkter som kontinuerligt trillar in. När man väljer att se en vändning beror på var man lägger ribban, vilket ofta är individuellt. Att det vid ett visst tillfälle blir en större rörelse är nog sannolikt (och för den intresserade så kan man läsa Tipping point av Malcolm Gladwell). När det kommer till att hitta rätt tillfälle för att hoppa på en aktie innan det blir en allmänt ändrad uppfattning är svårt, i alla fall om man inte har medel så att man kan påverka många. Jag har länge trott att t ex Huscompagniet skulle stå inför ett sådant skifte, men hittills har det varit fel. Fördelen är att jag tror att nedsidan är begränsad (vilket så klart kan vara fel) och förhoppningsvis kommer det att bli en annan syn på bolaget tids nog. På samma sätt som Huscompagniet står inför en vändning så tror jag även att TUI kan stå inför en vändning. Mitt tips är att turisterna kommer att återkomma och jag tror att det finns en trend som pekar på att många föredrar upplevelser istället för saker. Att fler är tveksamma till att flyga talar till bolagets nackdel, men jag tycker att oddsen ser OK ut och jag har investerat därefter, dock ska tilläggas att jag efter att ha fyllt på med teckningsrätter och tecknat ligger ganska tungt. Eventuellt kommer jag att minska när tillfälle ges för att inte ligga för tungt i bolaget. Min investeringshorisont är fram till sommaren 2022 och jag tror att det finns en ganska OK uppgång från dagens nivåer. 

Inga kommentarer: