24 april 2021

XXL: Q1 - inte vad jag hoppats på

XXL levererade igår sin Q1-rapport. Den var inte så illa som jag tror att en del trodde att den skulle kunna vara, men den var heller inte fullt så bra som vissa - inklusive jag - hade hoppats på. Det som var positivt med rapporten är att den norska verksamheten fortsätter att tuffa på bra. Tyvärr är övriga länder inte fullt lika imponerande. Sverige, som är tvåa efter Norge, verkar aldrig riktigt lyfta för XXL. Det är möjligt att det vänder och det är möjligt att pandemin kommer att förändra marknaden en hel del, men jag hade gärna sett att försäljningen varit bättre i Sverige. Jag tycker att de argument som jag har hört inte är så bra tyvärr. Ett argument är att många av de svenska butikerna som ligger nära den norska gränsen framför allt har norska kunder och på grund av restriktionerna så har påverkan varit negativ eftersom norska kunder inte kan ta sig till butikerna. En annan anledning som jag hört är att den omfattande rean Q1 2020 gör jämförelsetalen svåra. Det är säkert sant, men jag tycker inte att det håller hela vägen.

Jag hade hoppats att den vinterrelaterade försäljningen, marknadsföring och att konkurrenter kämpar skulle få till effekt att försäljningen tog ännu mer fart. Det är alltid vanskligt att dra för stora slutsatser av relativt lite information, men hur det än är så trodde jag att Q1 skulle bli bra och jag kan inte säga att det var en speciellt bra rapport. Det var å andra sidan inte heller en direkt dålig rapport och det kan mycket väl bli så att när restriktionerna lättas så kommer försäljningen igång, men det känns inte givet. Eftersom jag känner mig fundersam och eftersom det lyft som jag hade hoppats på inte riktigt infann sig så kommer jag att minska ganska rejält...med största sannolikhet. 

 

Inga kommentarer: