05 april 2021

XXL, Dedicare: Ökning och tådopp

Precis innan det blev påsk så ökade jag ytterligare i XXL. Jag fortsätter att skjuta in pengar i caset som bygger på att Q1 kommer att vara bra . Det är möjligt att det är dumdristigt, men jag tycker att det finns mycket som tyder på att det finns möjlighet till positiva överraskningar. Eftersom säljarna har dominerat sedan Q4-rapporten släpptes så kan det vara så att det finns saker som jag inte ser som andra ser och att jag har fel och att andra har rätt. Om det är så, får det vara så. Det skall bli väldigt intressant att se rapporten.

Jag köpte även en liten post i Dedicare. Det är ett bolag som jag inte kan speciellt bra. Generellt sett så är jag gärna exponerad mot sjukvården för jag tror att det finns ett uppdämt behov av mindre allvarliga krämpor som många kommer att söka för efter att pandemin lägger sig. Jag tror även att hela branschen kommer att förändras en del post-Corona. Sjukvårdspersonalen har dragit ett tungt lass samtidigt som nätläkare kunnat göra pengar på förhållandevis enkla åkommor. Det kommer sannolikt att komma förändringar. Nätläkare kommer - hoppas jag - att vara en självklarhet i framtidens sjukvård, men jag tror att det kommer att bli förändringar. I en tid av förändringar, i en tid med uppdämt vårdbehov och i en tid där - tror jag - fler kan tänka sig arbeta på ett bemanningsföretag så kan det nog inte gå hur fel som helst med Dedicare. Min post är liten och jag är dåligt påläst, men jag chansade och köpte så här innan utdelningen avskiljs (vilket bör vara en edge när man handlar via ISK).

Byggmax har stuckit upp en del och är, efter min minskning i Scandic Hotels, mitt största innehav. Jag har svårt att se att det finns så väldigt mycket mer uppsida i aktien faktiskt. Det är förmodligen inte en helt felaktig värdering, men jag har svårt att kursen kommer att gå så mycket högre. Det är möjligt att jag minskar inom kort. Eftersom de aktier som jag har kvar ligger i en depå så kommer det att få skatteeffekter. En fundering som jag har är att sälja av hälften av mina Byggmax och istället köpa XXL. En Q1-rapport som blir en besvikelse skulle då inte bli lika jobbig (eftersom jag skulle kunna sälja med förlust och kvitta med vinsten i Byggmax). Jag har en del torrt krut vid sidan i en ISK så det lutar kanske trots allt mer åt att jag använder dessa pengar till att öka i XXL om det över huvud taget blir så. 

Inga kommentarer: