27 april 2019

Camurus: Kan det komma goda nyheter från väster?

Jag är mycket tveksam till mitt innehav i Camurus. För ett par år sedan så hade jag tänkt - when in doubt, get out - och tryckt sälj och varit nöjd. Idag resonerar jag ofta lite annorlunda. Det handlar egentligen inte om att jag i grunden har lagt om min strategi utan snarare om att jag...eh...tänker långsammare idag än vad jag gjorde tidigare. Ibland hör man fondförvaltare i poddar säga att man inte skall dutta och att man skall säga bolag som man kan tänka sig att ha under flera år framåt. Det är sant, men anledningen till att många fondförvaltare säger som dem gör är att det blir jobbigt för dem när folk håller på att dutta. En stor fond där det är mycket in- och utflöden tror jag har svårare att prestera jämfört en mindre fond med få in- och utflöden. En stor fond kan nämligen inte gå in i små bolag och utflödena gör att man måste sälja, vilket kan driva kursen på oönskat vis. Jag tycker egentligen att man skall göra tvärtom - dutta in absurdum och dra nytta av att du kan köpa och sälja småposter i volatila småbolag som få andra aktörer kan. Det är naturligtvis en smaksak och vad jag inte tycker att man skall göra är att köpa bolag som man inte tror på på lång sikt, t ex spelbolag i mitt fall. Jag tror helt enkelt inte på spelbolag långsiktigt. Avreglering och ett fåtal stackare som fastnar i beroende har drivit denna bransch (som jag ser det) och det tror jag inte är någonting som man kan extrapolera in i framtiden, och av denna anledningen är jag inte med. Det handlar inte om en moralfråga för mig faktiskt utan det handlar om att jag tror att den stora uppgången är bakom oss. Det är möjligt att jag har fel, men jag är beredd att ha fel (eftersom jag inte har några pengar placerade åt något håll så kommer det inte kosta mig något att ha fel). Det handlar även om prioriteringar. Eftersom jag inte tror att spelbranschen är en framtidsbransch så lägger jag heller inte tid på att lära mig något om den. Den tiden lägger jag på annat. Mycket i livet handlar inte om att välja utan om att välja bort. Det handlar om vad man inte skall utveckla för produkter och vilka marknader man inte skall bearbeta. (Det blev ett långt sidospår)

Åter till Camurus. En del av mig vill idag lämna Camurus helt. Jag har landat ungefär plus minus noll efter att köpt på mig en del när marknaden gick bananas i samband med att FDA inte godkände rakt av och jag tecknade i nyemissionen. Det var bara rent flyt och magkänsla. Min gissning var att ett godkännande ändå var värt något även om det var med restriktioner och jag tror att CAM2038 är ganska bra. Det som har hänt och som får mig att inte trycka på säljknappen är att FDAs beslut har blivit överklagat av Braeburn, Camurus samarbetspartner, och kanske, kanske så kommer det att bli något positivt av det hela. Eftersom det är grönt ljus från november 2020 (om jag minns rätt) så borde det komma någon form av information ganska snart (och inte om ett år eftersom det då inte spelar så stor roll). Eventuellt skulle något av de andra projekten kunna komma med intressanta data eller nyheter, men det skulle förvåna mig lite. Det jag funderar lite på är att sälja en del av mina Camurus och eventuellt så köper jag Tobii istället. Vi får se.

Inga kommentarer: