23 april 2019

Byggmax: Kvalitetsaktiepodden

I det senaste poddavsnittet från Kvalitetsaktiepodden så diskuteras Byggmax senaste kvartalsrapport. Det är alltid intressant att lyssna på vad andra tycker om ett bolag som man själv följer. För den som vill lyssna själv så kan man hoppa fram ca 34 minuter för att komma till Byggmax-snacket (det man missar är framförallt diskussioner om bettingbolagen).

En sak som Kvalitetsaktiepodden tar upp och som är intressant är att IFRS 16 slår ganska hårt mot Byggmax. I korthet så orsakas förändring i redovisningregler att de leasingavtal som Byggmax har för sina butiker räknas om så att dessa blir skulder. Eftersom man ser på leasingavtalen på ett annat sätt än tidigare så landar det hela i att bolaget får en högre skuldsättning. Detta påverkar sannolikt att det blir svårare för Byggmax att låna till sjyssta villkor och de nya redovisningsreglerna är förmodligen en anledning till att man var tvungen att ställa in årets utdelning. Det är möjligt att jag tänker fel, men så som jag ser det så kommer detta att med tiden bli bättre. Eventuellt så kanske det kommer att resultera i att det kommer att bli mer intressant för Byggmax att äga fastigheten, dvs butiken, på vissa håll.

Det var intressant att höra hur Kvalitetsaktiepood-killarna resonerar kring rapporten. Överlag så tyckte de att det var en ganska dålig rapport. Jag vet inte riktigt om jag håller med. Att öppna butiker kostar pengar och att det tar ett par år innan man går plus på en butik. Att de många nya butikerna drar ner resultaten förvånar därför inte så mycket. Vad gäller omsättningen så var den inte så övertygande precis som Kvalitetsaktiepodden säger. Det är möjligt att den sena påsken har påverkat negativt. Påsk-byggprojekten hamnar i år i Q2 istället för Q1. En annan anledning kan vara att man har hållit nere på marknadsföringen. Jag tror nämligen att man under 2018 och även nu under början på 2019 har haft fokus på kostnadskontroll istället för omsättningstillväxt. Det som man tänker skall vara drivande under Q2 tror jag är prisvärd jord. Det kan mycket väl lyckas och jag har sett en del reklamfilmer med trädgårdstema redan. Att man fokuserar på trädgård tror jag kan bli riktigt lyckat. Det är lite oroande precis som Kvalitetsaktiepodden lyfter att inte omsättningen riktigt tagit fart i Q1, men jag tror inte att man skall dra för stora och långtgående slutsatser. Om man skall tro bolaget själv så ligger det en del Skånska Byggvaror-försäljning i Q2 som en effekt av att man har ändrat produktmixen för Skånska Byggvaror.

Vad gäller värderingen så håller jag helt med om att en värdering på knappt 40 SEK gör caset mindre intressant. Q1-rapporten motiverar inte riktigt en så kraftig uppgång. Det man dock inte skall glömma är att 30 SEK var för lågt (som jag ser det). Det är möjligt att kursen kommer att falla tillbaka en del den närmsta tiden, särskilt om börsen som helhet viker nedåt. Jag håller det dock inte för otroligt att det kommer att komma en del nyheter nu under våren som kan vara pådrivande för kursen. Naturligtvis är det farligt att spekulera i något sådant och det är kanske ett tecken på girighet från min sida. Kanske, kanske borde jag minska nu när bolaget handlas på nivåer som jag har satt som min riktkurs. Vi får se. Om uppgången håller i sig och om kursen tickar upp över 40 SEK kanske jag väljer att minska något.

Inga kommentarer: