17 april 2019

Byggmax: Positiv reaktion på Q1-rapporten

Jag ska erkänna att jag var riktigt nyfiken i morse på vad Q1-rapporten skulle visa. Det har varit likadant med Matse och Hövding. Det är kanske inte konstigare än att när man engagerar sig i något och funderar en del kring hur olika saker kommer att utvecklas så blir man förväntansfull. Rapporten var inte så dramatisk som jag ser det. Reaktionen var initialt nedåt, dock så vände det ganska snabbt och kursen slutade på knappt 38 SEK. Ett tag i eftermiddags så var kursen uppe i nästan 39 SEK. Vid den tidpunkten var kursen upp 8-9% och jag passade på att lägga in en säljorder. Ett litet antal blev sålda och det var kanske inte helt fel, men på det stora hela så påverkar inte försäljningen nämnvärt.


Kursutvecklingen sedan årsskiftet finns ovan. Det var ett rejält hopp upp idag. Den positiva reaktionen handlade nog snarare om att förväntningarna var väl låga än att bolaget överpresterade. Det ska bli intressant att se om det hela håller i sig eller om kursen kommer att falla tillbaka. Jag tror att det kommer att fortsätta uppåt, kanske med vissa bakslag, och att vi kommer att se kurser runt 40 SEK eller över under året (vilket inte känns superoffensivt när kursen ligger på 38 SEK).

Om man skall titta lite närmre på rapporten så tycker jag att det är tre saker som utmärker sig:

1) Byggmax-segmentet växer bra, både befintliga och nyöppnade butiker. Det finns planer för kommande expansion och mycket talar, som jag ser det, att man kommer att lyckas med att få de flesta av dessa att bli lönsamma.

2) Skånska Byggvaror är på rätt väg. Även om Skånska Byggvaror kan vid en första anblick ses som en verksamhet som inte går särskilt bra så tycker jag att man på telefonkonferensen (som går att lyssna på i efterhand och som följer presentationen som också finns tillgänglig på hemsidan) ger bra förklaringar. Man har skalat bort en del olönsam försäljning och de produkter som man har behållit, t ex växthus, kommer att levereras och faktureras under nästa kvartal.

3) Strategin som man har lagt verkar fungera, som jag ser det. Man tar marknadsandelar och den offensiva satsningen att öppna nya butiker när alla skriker "butiksdöd" verkar ha varit klok. Lägg där till bra kostnadskontroll och e-handel som verkar ticka på och komplettera på ett fint sätt så kan man få någonting som är riktigt bra.

Det ska bli intressant att se Q2-rapporten. Förväntningarna har höjts något, men jag tycker fortfarande att det ser intressant ut.

Inga kommentarer: