25 januari 2018

Nordea, ABB: Påfyllning och comeback

Igår så funderade jag lite kring Nordea och hur jag skulle kunna agera om det visade sig att rapporten inte kom in riktigt som förväntat. Min slutsats blev att det kanske skulle kunna vara en bra idé att köpa i och med stundande utdelning på ca 6,5 SEK som kommer om drygt en månad. Om man handlar i ISK så är det en fördel gentemot de som inte handlar i ISK att utdelningen triggar ingen källskatt. Det är ingen stor edge, men allt annat lika så kan det göra lite skillnad på marginalen. Min tanke med Nordea är att det kan vara klokt att köpa på drygt 12 månaders sikt, dvs över två utdelningsperioder, och om kursen sticker upp en bit under året så kan man hoppa av om annat känns mer lockande. För min del så tycker jag inte att banker känns väldigt, väldigt riskfyllt, bara väldigt riskfyllt. Enligt mitt sätt att se så var Nordea ganska prisvärt redan innan dagens nedåtreaktion, men som sagt nyckeltal kan ibland missleda. (Jag köpte t ex Fingerprint en gång i tiden runt 60 SEK för att jag tyckte att det såg billigt ut) Det blev inte några aktier idag i Nordea utan jag dubblade innehavet till slut. Det var mer än vad jag hade tänkt, men när man slänger in några köporder på lunchrasten så kan det bli så ibland.

Det blev även lite ABB. Egentligen så tycker jag inte om att vela så som jag har gjort med ABB. Jag har varit in och ut ett par gånger. Ofta slutar den typen av äventyr att jag aktien till slut dyker brant och jag sitter och funderar på vad som egentligen hände. Jag är fortfarande osäker kring ABB och aktierna är inte fastspikade i depån.

Inga kommentarer: