04 januari 2018

Lärdomar från aktiehandeln under 2017

2017 var inget bra börsår för min del. Utvecklingen för portföljen landade på ca 5% inklusive utdelning. Det är ingenting som jag är nöjd med, men heller ingenting som helt får mig att tvivla på mig själv och gå över till Avanza Zero eller liknande. Året innan, 2016, hamnade portföljutvecklingen runt 20% som helhet (mycket tack vare Matse-äventyret).

Det finns en del förklaringar och felbeslut som ligger bakom den skrala utvecklingen under 2017. Jag har listat några av dem nedan:

- Hög andel likvida medel
När jag räknar ut min avkastning så räknar jag de pengar som finns avsatta för aktiehandel, dvs de pengar som ligger på ISK eller depå. Under 2017 har jag haft ganska mycket pengar vid sidan om under stora delar av året. Det har naturligtvis dragit ner resultatet en hel del samtidigt som det så klart även gjort att risknivån varit lägre jämfört med om jag varit fullinvesterad. (Naturligtvis kan man även ta hänsyn till vad för aktier som jag har ägt, men i allt annat lika så ger likvida medel lägre risk enligt mitt sätt att se)

- Förhoppningsbolag som inte tog fart
Min affär i Matse blev väldigt bra. Jag funderade mycket och försökte följa bolaget noga under en längre period och jag tyckte att risken inte var så hög i Matse som många andra tyckte. Min dé var att mat-e-handlare inte skulle ses isolerade som handlar som sålde matvaror utan som en väldigt intressant kanal till konsumenters hem. När man läste lite om det så var inte denna idé unik utan en anledning till att båda Amazon och Google var intresserade. Nu med facit i hand så tänkte Axfood på liknande sätt och familjen Axelson-Jonsson har fortsatt på detta spår med t ex Apotek och nu även Matsmart. Jag är som säkert skiner igenom nöjd med min Matse-affär.

Nackdelen med att lyckas med en affär som Matse-affären är att självförtroendet får en boost. Det behöver i sig naturligtvis inte bara vara en nackdel, men i mitt fall går nog en del av mina felbeslut under 2017 att härledas till den lyckade Matse-affären. Jag satsade t ex ganska mycket pengar i Fingerprint och det skulle jag inte gjort. En tröst i sammanhanget är att jag minskade vid 47 SEK och att förlusten på så sätt kunde minskas. Oavsett så borde jag hållit mig borta. Jag var förblindad av siffrorna för 2015 och jag trodde att fingeravtryckssensorer skulle vara efterfrågade under ganska lång tid framöver. I slutet av förra året så fyllde jag faktiskt på med ytterligare aktier. Anledningen är att jag tycker att kursen är så pass nertryckt nu att det kan vara intressant. Det får eventuellt bli ett senare inlägg om detta.

En annan aktie som helt kollapsat under året är Tobii. Jag tror fortfarande på bolaget och jag tror att tekniken kommer att bli allt vanligare. Min förhoppning hade varit att tekniken idag hade börjat användas inom spelindustrin eller inom persondatorer generellt, t ex för att veta vilket fönster som är aktiverat. Jag tror att användargränssnittet mellan människa och dator kommer att ändras ganska radikalt de närmsta åren. Det nästan förvånar mig att inte fler företag fokuserar på detta eftersatta område. Att man idag skall behöva klicka runt för att aktivera ett visst fönster som man vill arbeta i tycker jag inte borde behövas. Det jag tittar på är det som jag vill arbeta med. Det skulle inte förvåna mig om Apple kommer att fortsätta med ansiktsigenkänning och ögonstyrning i fler produkter än iPhone. Det man skall komma ihåg är att Apple redan för ca 10 år sedan köpte ett svenskt företag - Polar Rose - som var duktiga på ansiktsigenkänning. Om jag förstått saken rätt använder man den tekniken (eller i alla fall teknik som baseras på denna teknik) för att sortera fram bilder där en viss person finns med. Jag har funderat en del kring Tobii och jag tycker att de senaste kvartalsrapporterna har varit ganska dyster läsning och det är bekymmersamt att Investor valde att lämna, men jag tror ändå att det kan vara en bra investering och jag ligger kvar. Tyvärr var det helt fel att hoppa på när kursen var ca 65 SEK som jag gjorde. Jag borde varit mer lugn och väntat till att nedgången planat ut eller vänt upp.

- HM som inte gick min väg
En annan aktie som varit helt katastrof är HM. Jag köpte runt 240 SEK och sedan på 200 SEK. En del sålde jag sedan på 220 SEK för att jag tyckte att jag låg lite väl tungt i aktien, vilket var ett mycket bra beslut sett så här i efterhand. Idag ligger kursen på 165 SEK och riktkurser på 145 SEK får ingen förvånad idag. Min investering i HM (eller spekulation om man hellre vill) är på sätt och vis annorlunda än i Tobii och Fingerprint. HM har jag varit skeptisk till under lång tid, men jag kunde ändå inte låta bli att vara inne och "bottenfiska". Det är lätt att vara efterklok och om det blivit annorlunda så hade jag förmodligen tyckt att jag var smart som höll mig framme fyndade, men nu blev det inte så. Den som har läst mina inlägg om HM vet att jag även varit positiv till HM och att jag bland annat tycker att HM verkar ha en väldigt effektiv organisation. Man driver väldigt många butiker och man öppnar butiker på löpande band. Även om man har gjort många fel och misstag, bland annat verkar det ha blivit en del missar i och med de många reorna, så har man en storlek och organisation som gör att man kan vara konkurrenskraftig. Jag hoppas att man visar upp olika typer av omnikanallösningar och att det kan få fart på försäljning och lönsamhet. Eftersom HM i det närmste är skuldfritt och eftersom förväntningarna på Q4 är väldigt lågt ställda så tror jag kanske att HM ändå kan vara intressant på dessa nivåer. Jag funderar fortfarande på HM och det är mycket möjligt att jag säljer. En anledning till det är bland annat att man inte riktigt verkar ha sjukdomsinsikt. Man verkar mer vara sur på marknaden än inse att man har gjort misstag och att världen har förändrats snabbare än vad HM gjort.

- Kärninnehavet som backade
Skanska väger ganska tungt i portföljen och jag funderar inte dagligen på hur det går eller inte går för Skanska. Jag har valt att äga Skanska för att man har en exponering mot olika delar av byggbranschen, inte bara bostadsbyggande, och för att man har en ganska bra geografisk exponering. Under 2017 så backade Skanska runt 20% och det har så klart påverkat portföljen som helhet. Det är möjligt att jag skulle kunnat agera annorlunda, men jag ser det inte som att någonting har förändrats i grunden. Kanske bygger det på okunskap. Hur som helst så ser jag inte Skanska som ett direkt misstag från min sida utan snarare är nedgången en effekt som man får acceptera med "byrålådeinnehav".

- "Snabba vinster"
Efter att jag sålt Matse så var jag snabb med att köpa på mig en stor mängd aktier (relativt sett) i Axfood. Det visade sig vara ganska bra timing. Jag köpte runt 135 SEK och idag är kursen ca 160 SEK. Vi pratar alltså inte om enorma rusningar, men inräknat utdelning så ligger Axfood under 2017 väl över 15%. Allt som jag läste om Axfood gjorde mig inte riktigt positiv. Bland annat gillar jag inte att det nyligen sjösatta apoteket inte ligger under Axfood utan under ägarfamiljen direkt. Jag får en känsla av att man gärna vill använda Willys, Hemköp, Matse, Matsmart mm för att skapa kanaler till konsumenter, men högmarginalprodukterna som kommer att skeppas via dessa kanaler kommer att komma från bolag som inte ligger inom Axfood utan som ligger direkt under Axelsson-Jonsson-sfären. Jag hade hellre sett att man lagt apotek, Matsmart mm under Axfood. Jag kan inte direkt känna att jag borde ha agerat annorlunda. Jag sålde av övertygelse och inte impuls, men faktum kvarstår: om jag hade tagit det lite mer lugnt så hade avkastningen blivit bättre.

Det får bli kommentarerna för idag. Det är möjligt att det kommer mer. 

Inga kommentarer: