17 januari 2018

BillerudKorsnäs: Idag dubblade jag innehavet

Vinstvarningen som BillerudKorsnäs levererade gjorde mig inte glad, men jag tycker inte att den är så graverande när allt kommer omkring. Det handlar om driftstörningar och inte vikande efterfrågan. Det gör stor skillnad som jag ser det. Naturligtvis är det oroväckande att det ofta är driftstörningar, men jag tror att det är någonting som man kan komma till rätta med. Petra Einarsson, ny VD med bakgrund från Sandvik, kan ha en bra bakgrund för jobbet, men än är det för tidigt att säga. Hemligheten med att få produktionen att rulla är hög upptid, lågt svinn och avtal som på olika sätt gör även de som levererar maskiner till BillerudKorsnäs bär visst ansvar. Eftersom det erbjuds servicekontrakt där viss upptid garanteras inom andra branscher borde man kunna få till liknande avtal på Billerud, om det inte redan finns.

Även om vinstvarningen tillfälligt lägger sordin på stämningen så tycker jag att reaktionen är väl häftig och jag tror att 125 SEK nån månad innan utdelning kan vara ett bra köp. Om jag har rätt återstår att se, men jag tog beslutet att det kan bli intressant på ca 12 månaders sikt.

Skanskas vinstvarning var inte heller någon stämningshöjare. Det jag gillade är att man vidtar åtgärder. Förhoppningsvis kan Skanska klara sig de kommande åren med hygglig lönsamhet och jag ligger kvar. Inga planer på varken att minska eller öka.

Det känns generellt oroväckande med de många vinstvarningarna. Jag ligger även om jag är ganska skeptisk till börsen mer eller mindre fullinvesterad. Det är möjligt att jag drar ner exponeringen. Vi får se.

Inga kommentarer: