24 januari 2018

Capio, Fingerprint, ABB: Ute ur portföljen

Idag så gjorde jag mig av med Fingerprint helt och hållet. Jag fyllde på för ett tag sedan för att jag trodde eventuellt att den skulle kunna ticka upp i början av året, men det har den inte riktigt gjort. Det är mycket som känns positivt med Fingerprint och jag tycker att det känns positivt när man läser de pressreleaser som har kablats ut. Det är dock svårt tycker jag att göra en rättvis bedömning av företaget och eftersom jag inte känner att jag kan göra det så lämnar jag.

Jag sålde även mina Capio idag. Det var i somras som jag hoppade på precis innan det meddelades att deras franska verksamhet inte gick så himla bra. Under hösten så har det varit lite påfyllningar och minskningar, men idag så lämnade jag helt. Det är framförallt den politiska risken som jag gör att jag lämnar. Det är inte optimalt med en verksamhet där politiska beslut får stor effekt. Jag har även lite svårt att se att värderingen kommer att skjuta i taket. Det är möjligt att jag har fel och det är möjligt att jag kommer tillbaka i aktien, men för nu så känner jag att det var rätt att lämna. Det blev totalt sett en liten förlust som resultat av mitt äventyr i Capio.

ABB åkte även ur portföljen. Det var kanske lite överilat, men jag känner mig inte helt bekväm med min exponering och ABB var ett av de företagen i portföljen som jag kan minst om så de fick lämna. Det är möjligt att jag kommer tillbaka som aktieägare, men just nu känner jag att jag vill stå vid sidan om. Det blev en liten vinst i ABB, men inget större.

Det trillade även in några Hövding strax över 11 SEK. Det blev inte så många och det är sannolikt att de snart åker ut igen. Jag har de antal aktier som jag tycker känns rimligt och fyndköpandet idag var egentligen bara ett tidsfördriv.

6 kommentarer:

Pappa betalar? sa...

Var det bara Hövding som köptes för de pengar du fick loss från försäljningarna?

Charlie sa...

Det stämmer. Det var dessutom en väldigt liten del av pengarna som gick till Hövding. Det blev en riktig rensning i portföljen och nu är jga ganska likvid.

Pappa betalar? sa...

Är tanken att vara likvid ett tag eller har du några påfyllningar på G?

Unknown sa...

Bra timing på att sälja FPC......

Charlie sa...

Jonas: Absolut. Det var en ruskig flax.

Pappa betalar?: Jag rensade ut lite för att jag tyckte inte att det fanns anledning att inte ligga i innehav som jag inte trodde superstarkt på och som jag trodde eventuellt skulle kunna överraska negativt i samband med rapporterna. Fingerprint var ett undantag egentligen. I det fallet så var innehavet ganska litet samtidigt som jag tycker att bolaget är ganska svårt att förstå sig på. Det finns säkert en marknad och jag tror att Fingerprint är väldigt duktiga på vad de gör, men jag tycker att risken är väl hög.

Idag så har jag fyllt på big time i Nordea. Det är inte helt säkert att det var supersmart, men så blev det i alla fall. Att få Nordea för ca 90 SEK per aktie känns inte så farligt. Utdelningen kommer om en månad cirka och när man drar bort den så blir det ungefär 90 SEK. I min mening är det en överreaktion. Jag är dock inte någon bankexpert, men borde egentligen bli det med tanke på att bank börjar bli en stor del i portföljen. Jag får nog skriva ett litet inlägg om mitt tokhandlande idag. Det blev för övrigt även en bunte ABB.

Pappa betalar? sa...

Bank blir nog bra. Äger både Nordea och ABB :)