05 november 2017

Hövding: Jag funderar på att gå in igen

Jag var inte så imponerad av Q2-rapporten och tyckte att det var bättre att lämna (även om jag sparade en skvätt) än att vara kvar som aktieägare. Så här långt har det visat sig vara rätt beslut, men nu funderar jag faktiskt på att köpa innan Q3-rapporten.

Det som jag tror skulle kunna ske är att Tyskland börjar röra på sig. Det bör finnas en marknad för Hövding där. Det är naturligtvis inte säkert, men jag tror att det finns en del innerstadscyklister som gärna skulle skydda huvudet och gärna slipper hjälm. Det är väldigt stor risk att jag har fel, men jag håller det inte för omöjligt. Dessutom kan det kanske vara så att det börjas spekuleras i en positiv rapport med kursrusning som följd. Det har hänt förr att optimismen spirar inför rapporter i förhoppningsbolag.

Hövding är, som i så många fall, ett bolag som jag har väldigt kluvna känslor för. I grund och botten så tycker jag att Hövding är en toppenidé som ligger rätt i tiden. Jag kan som sagt ha fel i detta, men det är vad jag tror. Förutom att jag gillar idén och tror att starka trender verkar till Hövdings fördel så tycker jag att det är positivt att produkten bevisligen fungerar i Sverige. Man kan tycka att försäljningen inte har tagit fart i ett större perspektiv och det är på många sätt korrekt. Det man dock ska komma ihåg är att i princip säljer man nog bara i Sverige. Om man lyckas få produkten att få fäste på flera marknader så kan det snabbt ta fart.

Om man ska se det negativt istället så har man försökt under många år att komma in på viktiga marknader som Storbritannien och Tyskland, men egentligen utan att lyckas. För inte så många månader sedan så släppte man en pressrelease om att man fått till stånd ett samarbete med "Just e-bikes". Tyvärr verkar inte det ha resulterat i så mycket och när jag idag letar efter Hövding på deras hemsida så kan jag inte hitta något om Hövding. Det som jag tycker är lite irriterande i sammanhanget är att man ofta lyfter fram den prisbelönade reklamkampanjen "give a beep" som handlar om att man cyklister ska signalera om trafikfarliga platser i London (om jag förstått saken rätt). Det är naturligtvis kul med priser och det är klart att man ska vara stolt. Det jag inte kan låta bli att fundera på är om man verkligen satsar på rätt form av marknadsföring. Jag är ingen expert inom området, men priser till trots så säljer man i princip inget i Storbritannien. Det får mig att fundera på om man istället skulle satsa på mer konkreta åtgärder och mindre på generellt varumärkesbyggande. Jag kan mycket väl ha fel, men jag blir alltid tveksam när för stort fokus är på priser och för lite fokus på resulterande försäljning.

Även om jag kan verka negativ så förstår jag att man vill sticka ut. Det är dyrt att nå fram till konsumenter och det är svårt att få konsumenter att trycka köp. Det är möjligt att man har gjort helt rätt genom att vara innovativ när det kommer till marknadsföringen. Tyvärr är jag inte övertygad och jag hade gärna sett att kampanjerna varit närmare kopplade till produkten.

Det finns en del triggers som jag ser det i aktien. Uttryckt i punktform:

- Snart kommer det att komma en ny version
Det verkar inte ha varit huvudfokus att ta fram en ny version. Gissningsvis kommer det nog en ny version under nästa år, tror jag. Det som är positivt med detta är att den sannolikt kommer att vara mindre, vilket kommer att övertyga en del skeptiska potentiella kunder, och det kommer sannolikt att vara billigare att tillverka. Eventuellt så lanserar man en ny version nu i samband med julhandeln, men jag tror inte att det blir så.

- Tyskland kan komma att få fart på försäljningen
Jag skrev det tidigare. Om Tyskland börjar röra på sig så kan det snabbt få effekt på försäljningen och det kommer att göra att kursen anpassar sig genom att gå upp. Det finns naturligtvis andra marknader som Nederländerna och Storbritannien, men jag tror att det är Tyskland som kommer att växa först.

- Insiderköp
Det har varit väldigt tomt när det kommer till insiderköp under väldigt lång tid. Det finns ett relativt nytt optionsprogram som en del verkar ha tecknat. Det är naturligtvis positivt, men det räcker inte hela vägen som jag ser det. VDn har inga aktier utan har helt satsat på optioner, om jag har rätt för mig. Det är naturligtvis offensivt och det kanske visar sig vara en våghalsig manöver som genererar en massa pengar. Jag är lite tveksam. Istället för optioner så hade jag gärna sett att ledningen hade en rejäl aktiehög. Det positiva är att jag tror att om det börjar se positivt ut så kommer en och annan i ledningen att välja att köpa på dessa nivåer. Detsamma gäller de som sitter i styrelsen. Om det blir ett insiderköp så kan det få kursen att studsa upp.

- Elcykelstödet
Jag hoppas verkligen att Hövding tar tillfället i akt och satsar helhjärtat på alla de som passar på att köpa elcykel nu när det statliga stödet är på plats. Än så länge så tycker jag att man satsar på delvis fel målgrupp. I den reklamfilm som rullar är det 20-25-åringar som cyklar runt i storstan på cyklar som kostar en tredjedel av vad Hövdingen kostar. Det finns så klart studenter som cyklar på begagnade cyklar som får en Hövding av sina föräldrar (vilket jag också gjort om jag var förälder) eller köper en för egna pengar, men det är bara en målgrupp. En stor målgrupp är alla de som köper elcyklar för 15-30 kSEK. I sammanhanget är ett huvudskydd på 3 kSEK hanterbart på ett annat sätt än vad det är om man köper en cykel för 500 SEK. Min gissning är att Hövding har detta klart för sig och att man kommer att satsa ännu hårdare på att finnas där elcykelkunder finns.

Aktien
Idag handlas Hövding för runt 14 SEK. Det innebär att börsvärde på runt 200 MSEK. Kassan bör vara på ca 35 MSEK, kanske lite mer, efter att man tagit in nya pengar. Sannolikt kommer man att göra förlust under de två sista kvartalen också, men kanske kan man landa på -15 MSEK de två sista kvartalen. Det skulle vara väldigt kul att se om Hövding finns med i julhandeln i Tyskland och förhoppningsvis kan ökande försäljning minska förlusterna.

Min chansning kommer att vara att köpa lite för 14 SEK och satsa på att kursen hoppar upp åtminstone tillfälligt under slutet av året till 16,50 SEK. Det är en bra uppsida. Jag kommer, om jag köper, att köpa i aktiedepå. Anledningen är att jag fortfarande har en del reavinster från Lundbergförsäljningen som jag gjorde i början av året. Köp som inte utvecklats som jag tänkt mig i Fingerprint (även om jag hoppade av för ett tag sedan) och Tobii (hoppade på vid 66 SEK) kommer jag att kunna kvitta mot vinsten i Lundbergs, men det finns utrymme för mer kvittning om det skulle visa sig att min chansning inte alls går hem.

Inga kommentarer: