12 juli 2016

Solstolstrading

Den senaste tiden har det blivit en del handlande för min del. Allt är förstås relativt, men med tanke på att jag den senaste tiden, faktiskt senaste åren, legat väldigt lågt och gjort få affärer så var det för mig ganska mycket handlande. Förmodligen beror det på att jag har semester, om jag skal vara helt ärlig. 

Igår var jag in och ut i HM. Det blev en liten vinst, men inget större. Jag köpte även in mig i Duni igen. Anledningen till att jag gick in i Duni igen var att jag tycker att bolaget känns attraktivt på dagens nivåer och jag tänker mig att aktierna skall ligga kvar i portföljen ett tag. Jag hoppas på en bra kvartalsrapport, men så länge den inte är totalkatastrof så kommer jag att ligga kvar. Duni är mer än servetter och kan man göra sig till en storspelare inom take away-segmentet så kan det bli intressant på sikt.

Idag så trodde jag att de senaste dagarnas uppgång skulle skiftas mot en reaktion nedåt. Jag brukar inte handla med ETFer och tycker egentligen att det är för svårt så att det blir mer av ett hazardspel. Eftersom man har avgift, spread, courtage mm mot sig så krävs det en hel del för att vara lyckosam, som jag ser på det. Eftersom jag trodde på en reaktion nedåt så bestämde jag mig för att köpa på mig XACT BEAR 2. Det blev ingen hit, men heller ingen katastrof. Jag ligger strax under 0,5% back efter dagens stängning och jag funderade lite på om jag skulle ta förlusten strax innan stängning, men jag tyckte att det kunde vara värt att ligga kvar.

Förutom att jag har en sorts dragning till risk i solstolen så är inte mitt köp av XACT BEAR 2 helt och hållet ett roulettespel. Jag är nämligen lite förvånad över hur reaktionerna på Brexit varit. Att börsen gick ner efter resultatet kändes någonstans rimligt, likaså att det blev en rekyl uppåt efter nedgången, men nu när vi är tillbaka på nivån som var innan Brexit så känns det ganska högt. Brexit-rekylen håller på att bli en Brexit-uppgång. Nu beror naturligtvis inte allt på Storbritanniens vara eller icke-vara i EU. USA har visat bra jobbdata, rapporterna har varit OK, centralbanker runt om i världen kommer att vidta åtgärder för att förhindra att Brexit ska leda till alltför stora negativa konsekvenser, Trump känns inte som en slutvinnare, Japan är förhoppningsvis på rätt spår, May efterträder Cameron mm. Det finns anledning att se på börsen med lite mer optimism, absolut, men jag sällar mig till dem som tror att det kan komma en andra våg nedåt.

Logiken att jorden fortsätter att snurra trots Brexit tycker jag inte riktigt stämmer (eller jo, det är klart att det stämmer, men inte att saker och ting i princip är oförändrade). EU-samarbetet är i kris som jag ser det och det finns inga bra svar på hur man ska gå vidare i nuläget. Att ingenting kommer att hända inom kort utan först om två-tre år tycker jag inte heller är ett särskilt bra argument. Det kommer att bli stökigt framöver och börsbolagen generellt kommer inte att gynnas av Brexit. Det räcker för min del.

Vad gäller min placering i björn-EFTn så är den inte långsiktig. Om det visar sig att rapporterna under morgondagen tas emot väl och det inte kommer några nyheter som driver ner kurserna så kommer jag nog att göra mig av med mina björnar och helt enkelt ta förlusten. Om det däremot går ner imorgon eller om det pendlar kring nollan kanske jag kommer att behålla björnarna lite till. 

Inga kommentarer: