17 juli 2016

Matse och trenden

Man brukar säga att man ska följa trenden eller på engelska "the trend is your friend". När man använder uttrycket så menar man oftast att man inte ska köpa en aktie där aktiekursen har utvecklats negativt den senaste tiden och vice versa att det kan vara en bra idé att köpa en aktie där kursen utvecklats positivt den senaste tiden. Det ligger säkert en hel del i detta, men det finns andra sätt att tänka kring trender.

Ett sätt som jag brukar använda mig av är att titta på trender inom branschen. Inom matvaruhandeln är det t ex klart, enligt mig, att fler och fler konsumenter vill handla online. Det finns en trend inom branschen att online blir allt viktigare. Dessa trender är ofta ganska lätta att hitta och det är ofta ingen hemlighet. I fallet med ehandel är det svårt idag att hitta ett VD-ord från de största aktörerna, t ex ICA och Axfood som båda är börsnoterade, som inte på ett eller annat sätt nämner ehandel. Naturligtvis kan man även titta på rapporter, t ex de som Digital Handel sammanställer. Bara för att det finns en trend så behöver det inte innebära att utvecklingen kommer att gå snabbt eller att det kommer att utvecklas så fort som den generella uppfattningen verkar vara, men oftast när bollen i rullning så fortsätter den att rulla på.

För ganska många år sedan, runt tio år sedan, så köpte jag AXIS-aktier för att jag trodde att trenden från analoga till digitala övervakningssystem skulle fortgå under lång tid framöver. Om jag inte minns fel så hittade jag informationen i en årsredovisning från AXIS, men det kan också varit på annat håll som jag hittade informationen. AXIS växte då rätt så rejält, likaså marknaden för digitala kameraövervakningssystem. Det var definitivt tvåsiffrigt, men jag kommer inte ihåg tillväxttalen exakt. Jag skulle gissa att det var runt 20-30%. Det hela verkade väldigt intressant och jag köpte en inte helt liten post i AXIS. Aktien stod vid det tillfället i 22-23 SEK.

Vad som hände sedan var att jag fortsatte att gräva. Jag pratade med personer med direkt insyn i övervakningsbranschen och jag läste mycket. Det är alltid bra att vara påläst, men ibland så drunknar de stora viktiga dragen bland mindre viktig information. När jag läste på mer så blev jag allt mer oroad över att AXIS skulle få svårt att komma in på den asiatiska marknaden, vilket var ett faktum då i alla fall, och jag var även rädd att något stort asiatiskt företag skulle välja att göra en storsatsning och konkurrera ut AXIS. Även om mitt intryck av AXIS var att de var duktiga på vad de gjorde efter att ha tillverkat chip för skrivarservrar under lång tid så var jag tveksam. Varför skulle stora giganter som Panasonic bara sitta och titta på medan ett litet uppstickarföretag från Lund tog marknadsandelar inom ett starkt växande segment? Jag funderade ganska mycket på detta och tyckte inte att jag kunde komma på något riktigt bra svar så jag sålde mina aktier på 25 SEK, ungefär upp 10%.

När affären var i hamn så var jag ganska nöjd. Det var en bra affär och jag hade fått 10% avkastning på ganska kort tid. Sett i backspegeln så skulle jag ha behållit aktierna. Ganska många år senare så la Canon ett bud på runt 330 SEK per aktie, runt 1300% upp. Det finns en rad andra aktier som jag varit inne i och där det hade varit en bra idé att stannat kvar, men skillnaden mellan många av de andra aktierna och AXIS var att med AXIS gjorde jag en förhållandevis bra analys.

Att hitta en trend som man tror på är dock bara första steget. I slutet av 90-talet var jag en gång på en föreläsning som hölls av Jonas Birgersson, en av de bästa och mest intressanta föreläsningarna jag har varit på. Jonas var vid det tillfället "Bredbands-jesus" med hela folket och åkte land och rike runt och pratade om den nya ekonomin. Vad han sa på föreläsningen var förmodligen inte helt och hållet hans egna tankar och det är mycket möjligt att jag med åren har förvanskat föreläsningen till att vara bättre än vad den faktiskt var. Det han i alla fall sa var att de låtarna som då laddades hem via Napster och liknande för att spelas i små MP3-spelare med i bästa fall en en-rads-display skulle inom inte alltför lång tid kunna köpas på laglig väg och att skivor av olika slag inte skulle finnas länge till. Det som behövdes var uppkoppling och att man redde ut hur alla parter skulle bli nöjda. Film pratade han också om och likaså pratade han om e-handeln. Jag och mina kompisar var helt rätt målgrupp. Vi bodde i studentlägenheter med bredbandsuppkoppling och hade redan sett det skifte som Jonas pratade om.

Efter den föreläsningen så var jag övertygad om att bredband var någonting som skulle bli viktigt i framtiden. I samma veva råkade jag på ett prospekt för en börsintroduktion. Bolaget hette Time Space Radio och jag och mina vänner tyckte att mobilt bredband kändes helt rätt. Sverige var stort och att dra kabel överallt kändes som en otroligt dyr lösning. Mer erfarna personer varnade och sa att man nog inte skulle lägga alltför mycket pengar på ett sådant äventyr. Vi la inte så mycket pengar på börsintroduktionen av den enkla anledningen att vi inte hade så mycket pengar. De pengar som vi satsade gick mer eller mindre upp i rök. Jag var efter det ganska ointresserad av börsen under många år (och reste upp de pengar som jag tjänade istället).

Lärdomen som jag kunde dra av äventyret med Time Space Radio är att det räcker inte att företaget passar in på en generell trend som man har hittat. De måste kunna leverera också. Det kan tyckas självklart, men jag tycker att man ser ganska många exempel på det motsatta. Det finns t ex absolut en efterfrågan på träningsappar, men om jag skulle se ett prospekt för något sådant så skulle jag ge det hela mindre än 30 sekunder. Om jag inte hittat någonting som verkar skilja bolagets erbjudande mot vad som redan finns så skulle jag inte vara intresserad.

Någon gång när jag har berättat liknande historier så är det någon som säger "it is all about the execution" eller liknande populärt citat. Jag håller med om det (nästan i alla fall), men jag ser det som en del av "execution" - utförandet - att ta fram ett tydligt kunderbjudande och i prospektet tydligt förklara varför man har rätt team att genomföra det hela vägen.

När det kommer till Matse så återstår det att se om det är en AXIS-träff eller en Time Space Radio-miss. Jag hoppas och tror naturligtvis på det förstnämnda.


2 kommentarer:

investeralitemera sa...

Ibland är vissa lite för tidiga bara! I mitt närområde fanns det en ICA butik som redan runt år 2001 (kan ha fel med något åt år) erbjöd kunder att handla online. Problemet var bara det att klientelet som butiken hade. Till större delen bestod av äldre som vanligtvis inte ens provat e-handel. Att dom sen satt med uppkopplat modem gjorde inte upplevelsen bättre! Tyvärr höll satsning bara något år och lades ned pga sviktande kund antal. Medans idag hade det varit hur rätt som helst!

Charlie sa...

Det är sant som du säger tajming är viktigt och det finns en del riktiga dotcom-krascher från slutet på nittiotalet, t ex ett amerikanskt företag som hette webvan om jag minns rätt.

Det kan naturligtvis vara för tidigt även denna gång och det kan naturligtvis och vara så att det inte tar fart någon gång, även om jag inte tror det. Tillväxttal på runt 40% talar för att saker och ting utvecklas i Matses riktning. Det är inte helt lätt att växa en marknad som mat på nätet mycket snabbare tror jag utan att det får konsekvenser för kvaliteten - leverans i tid, varor av god kvalitet, rätt varor till rätt kund etc.