07 februari 2016

Matse: Ökning

Jag ökade mitt innehav i Matse för ett par dagar sedan. Jag tycker att det känns köpvärt under 10 SEK. Om kursen kommer att sticka upp till över 10 SEK den närmsta tiden så kommer jag att sälja av aktierna igen eftersom jag ligger tungt i bolaget.

Man brukar säga att man inte ska "kära ner" sig i sina aktier och jag ligger förmodligen i riskzonen. Hittills har investeringen i Matse varit en dålig investering och sett i efterhand så borde jag ha haft mer is i magen. Jag har underskattat tiden det tar att ändra ett konsumentbeteende och tiden det tar för att bygga upp en logistikverksamhet som Matse:s. Man ligger idag på tillväxttal på runt 30-40-50% och det är väldigt mycket för en verksamhet som Matse:s med varutransporter, färskvaror mm och det var så här i efterhand fel av mig att tro att man skulle kunna växa mycket snabbare. Jag tror fortfarande på bolaget, men det kommer att ta längre tid att nå en omsättning så att man kan visa vinst. Det skall också tilläggas att jag trodde att intresset för Matse bland småsparare skulle vara större.

Sett i ett relativt kort perspektiv så har Matse:s kurs legat ganska platt och jag tror på ett utbrott uppåt. Jag tror att det kan komma att triggas av att det kommer någon form av affär inom mat på nätet. ICA, Axfood, Bergendahls mfl måste förr eller senare agera som jag ser det. Det måste inte vara idag, men om man väntar alldeles för länge så kan det komma att stå bolagen dyrt. Det kommer troligen inte att bli ICA (av anledningar som jag har skrivit om många gånger tidigare), men någon av de andra eller någon utländsk aktör kommer förmodligen att vilja stärka sin position genom att köpa in sig i ett bolag som är med i nischen som växer.

Jag tror inte att Matse kommer att bli uppköpt, även om jag inte ser det som omöjligt, helt enkelt eftersom jag tror familjerna som är storägare vill vara med ett tag till på resan. Om det sker en affär med någon annan online-aktör så tror jag att det kommer att vara till multiplar som ligger väldigt högt och det kan komma att påverka kursen för Matse. Det är dock inte säkert. När nya investerare har kommit in i Mathem så har det varit till värderingar som ligger ganska högt över rullande tolvmånaders omsättning (om man nu tycker att det är ett intressant jämförelsetal), men det har egentligen inte påverkat Matse i större utsträckning som jag ser det.

Om man ska prata om risker så är jag oroad över Amazons satsningar inom mat på nätet. Man är på gång i Storbritatnnien och visar det sig fungera bra så tror jag att man kan tänka sig att gå vidare i Tyskland och kanske även Sverige. Om det händer så tror jag att det kommer att bli tufft för Mat.se. Risken är då att Matse har fått tagit kostnaden för att ändra ett beteende, men inte fått möjlighet att skörda frukterna.

Jag har nog inte sagt det tidigare, men jag är själv kund till Matse. Att handla mat på nätet har ändrat mitt beteende på så sätt att jag handlar mer medvetet än vad jag gjorde förr. (Vi har t ex aldrig chips hemma nu för tiden.) En annan bieffekt är att jag handlar mer frukt och grönsaker på marknader eller hos grönsakshandlare. Det handlar inte om att grönsakerna är dåliga hos Matse utan att jag gillar marknader, men jag tycker mig inte ha tid att handla på stormarknad och på torget. Nu handlar jag stapelvaror, mejerivaror, en del grönsaker mm på Mat.se och en del frukt och grönt hos torghandlare eller motsvarande. Samma sak gäller faktiskt fisk när jag tänker på saken. Annorlunda uttryckt så handlar jag det mesta som jag tycker är tråkigt att handla på Mat.se och det som jag gillar att handla handlar jag hos specialbutiker.

När jag skriver om mina egna köpmönster så kommer jag att på en sak som jag har skrivit förr, men det kan upprepas - jag tror mycket på en tjänst där man hade kunnat handla stapelvaror till bästa pris på nätet. Man hade, precis som Mathem gör (om jag inte är felinformerad) ha bättre pris om man handlade större volymer. En sådan e-handel skulle kunna ske från vilket lager som helst och man hade snabbt kunnat nå bra omsättning. Eftersom man inte behöver specialbilar för att köra varorna hade man kunnat leverera enklare och man hade även kunnat erbjuda att kunderna fick komma och hämta varorna. För er som känner till Costco så är det ungefär ett ehandels-Costco som jag har i åtanke (fast utan frys- och färskvaror). Man skulle kunna hävda att vad jag beskriver är framtidens Amazon Prime och det kanske det är. Amazon verkar ha tänkt att det är klokt att dela upp matvarudelen i två delar - Amazon Fresh, likt Matse och Mathem, och Amazon Prime, som inte säljer färskvaror eller frysta varor.


1 kommentar:

Riskminimeraren sa...

Mycket intressanta tankar, tackar!