25 februari 2016

Matse levererar 203 MSEK under 2015

Matse levererade sin helårsrapport igår och man nådde 203 MSEK i omsättning och växte med 69% jämfört med året innan. Det ser överlag ut att vara en bra rapport även om jag hade hoppats på ännu mer. Eftersom man släpper månadssiffror för mat.se var omsättningen inte någon större överraskning. Det som var lite mer intressant är nyheten att man kommer att börja med leverans på samma dag som beställningen läggs. Det tror jag är bra och det är även en tjänst som Mathem redan har (om jag är rättinformerad). Det är viktigt att Matse inte ligger efter Mathem vad gäller erbjudandet och jag tror att möjligheten att få varorna samma dag gör erbjudandet mer intressant.

Man prognosticerar en omsättning på 73 MSEK för Q1. Det är lovande och det bör innebära att man siktar på runt 330-350 MSEK under 2016. Göteborg, som nu även levererar till Borås, kommer att få lite nytt bränsle och Västra Skåne kommer att växa bra fast är i ett uppstartsskede och kommer därmed inte att stå för ett större bidrag till omsättningen. Stockholm kommer förhoppningsvis att på allvar att komma igång under 2016.

Jag får återkomma med mer detaljer när jag har satt mig mer in i detaljerna.

Länk:
http://www.ehandel.se/Matse-fortsatter-att-vaxa-snabbare-an-branschen,7299.html

Inga kommentarer: