05 februari 2016

Matse: Januarisiffror



Januarisiffrorna blev något bättre än vad jag hoppats på. Jag var väl pessimistisk och om det hade gått som jag förutspådde i mitt förra inlägg så skulle tillväxten vara riktigt dålig (för att vara mat på nätet). Nu kom siffrorna in på en OK tillväxt på 34%. Om man ska nå en årstillväxt på 350 MSEK så skall man ligga runt 60% i tillväxt dock. Om tillväxten kommer att ligga på 34% för resten av året kommer man att landa på endast ca 270 MSEK, vilket skulle vara en besvikelse som jag ser det. Det är dock tuffa krav och man kan också vända på det hela och konstatera att samtliga regioner levererade rekordresultat.


Jag känner mig dock ganska optimistisk trots en något svag första månad. För det första så går Stockholm för första gången upp över 6 MSEK. Omsättningen för januari 2015 var 3,8 MSEK, alltså 2,4 MSEK mindre än förra månaden eller 63% om man föredrar procent. Förhoppningsvis är man inne i en positiv spiral och kan snabbt vara uppe 10 MSEK per månad.

Göteborg ökade enbart med 3 MSEK jämfört med januari 2015 då man omsatte 11,9 MSEK, vilket motsvarar en ökning på 25%. Idag annonserade man att man kommer att öka leveransområdet för Göteborg så att det även kommer att täcka Borås. Ett ökat leveransområde kommer troligen att få fart på tillväxten i Göteborg.

Västra Skåne levererade 0,7 MSEK för januari. Det är den första månaden och man började inte att leverera förrän i mitten av månaden. Det känns fullt rimligt att man kommer att leverera över 1 MSEK under februari.

Om man tittar på hur omsättningen såg ut under 2015 så var omsättningen ungefär densamma under januari till mars (15,7 MSEK; 14,6 MSEK; 16,2 MSEK). Om man tror att fördelningen av omsättningen mellan dessa tre månader kommer att vara densamma under 2016 så skulle i så fall februari bjuda på en omsättning på 19,9 MSEK (93% av 21,8 MSEK) och mars skulle landa på 22 MSEK (103% av 21,4 MSEK). Detta skulle i sin tur innebära en tillväxt under februari på 49% och mars skulle vara på 35% (om jag har räknat rätt). Jag tror och hoppas att detta inte riktigt blir utfallet. Mat.se är i en inne i en bra tillväxtsfas och jag tror att man kommer att överträffa siffrorna som jag räknat fram ovan.

Nedan finns försäljningen för 2015:


Det är möjligt att 350 MSEK för 2016 var ett väl häftigt mål och det är möjligt att jag måste revidera detta, men jag avvaktar till dess att Q1-siffrorna kommer in. Om omsättningen för jan-mar ligger under 75 MSEK så tror jag att det blir svårt att nå 350 MSEK på helåret. Jag räknar med ett omsättningsbidrag på 5 MSEK från övriga koncernen per kvartal, alltså en koncernomsättning på 80 MSEK för Q1. Förra året låg 25% av omsättningen i första kvartalet och jag tror att säsongseffekterna kommer att kvarstå under 2016. Det är därför viktigt att Q1 blir ganska starkt så att man kan kompensera för det andra och tredje kvartalet som sannolikt kommer att bli svagare än både Q1 och Q4.

Nog funderat för idag. Kommentera gärna.

Inga kommentarer: