07 november 2013

Etrion - hur intressant är det att vara i solpanelssvängen?

Idag tickade Etrions kurs upp ungefär tio procent. Jag har suttit på en del pengar som inte varit investerade ett tag och klippte till på 4,61 SEK. Egentligen gillar jag inte överilade beslut, vilket detta var, men jag har varit intresserad av Etrion ett tag och eftersom Q3-siffrorna var bra så tog jag en chansning.

För er som inte känner till bolaget så är det ett s k Lundin-bolag, där Lundinsfären är storägare. Bolaget äger och driver solcellsanläggningar om 60 MW i Italien och har långtgående planer att bygga ytterligare anläggningar i Chile som kommer att öka kapaciteten till ungefär det dubbla. Man räknar med att vara kassaflödespositiva under 2015. På följande länk finns en analys av bolaget från maj 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/etrion-corporation/spekulativt-kop-etrion.

Det finns ett par anledningar till att jag väljer att köpa:

- jag tror på solenergi och det kan vara så att energislaget kommer att få sitt stora genombrott de närmsta åren
- att det finns en tydlig ägare i Lundingruppen ser jag som positivt
- under de senaste åren har man byggt upp en kompetens kring att driva anläggningar och att Total väljer att saminvestera med Etrion i Chile ser jag som ett tecken på att Etrion anses vara kompetenta
- tekniken blir bättre och billigare, vilket minskar investeringskostnaderna
- Om det vill sig väl kan företaget bli uppköpt av något stort energiföretag som vill växa inom solenergisegmentet

Det som talar emot att köpa är bland annat att man är beroende av statliga subventioner för att få det att gå runt, åtminstone i stora delar av världen, och att man sitter på stora lån efter att ha byggt anläggningarna.

Att jag valde att hänga på och köpa halvt panikartat var att jag gissar att det kommer att komma lite mer ljus på bolaget efter dessa kvartalssiffror och en eventuell rekommendation från någon tidning eller storbank skulle kunna elda på denna småspararaktie ganska bra. Spekulativt så att det förslår, absolut.

Nån som har någon bra länk till en färsk Etrion-analys?

Uppdatering:
Efter att ha fått lite kalla fötter så valde jag att hoppa av på 4,68 SEK. Det var ett överilat köp och jag kände mig inte helt trygg. Det är mycket möjligt att jag hoppar på igen, men då skall jag ha bättre på fötterna.

3 kommentarer:

Håkan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ekonomizonen sa...

Jag gillar solceller men tror inte det är något som man bör se som en investering. I alla fall inte som en monetär investering, varken bolag eller produkt. Många "gröna bolag" verkar ha de kämpigt, kanske framförallt vindkraften.

Nej, solceller köper jag från leka-med-teknik-hobby-kontot inte från investeringskontot.

/Fredrik

Charlie sa...

Jag tror på solceller och jag tycker att Etrion är ett intressant bolag på många sätt. För min del handlar det framförallt om värderingen. I nuläget (ung 4,95 SEK) tycker jag att värderingen känns utmanande, men det är möjligt att jag har fel.

Anledningen till att jag tror på solceller är framförallt att priserna har kommit ner till nivåer som gör det möjligt att på vissa delar i världen, t ex Chile, producera och sälja el utan subventioner. Att investeringar kan räknas hem i kombination med att det finns en politisk vilja (hur stark denna vilja är kan naturligtvis diskuteras, men jag tror att det finns politiker som är beredda att ta klimatfrågorna på allvar) gör att framtiden kan vara ljus för solceller.

Det som oroar mig med Etrion är att man är för tidigt ute. Etrion är inte det första bolaget av sitt slag och många som har varit ute innan Etrion har fått svårt att nå lönsamhet pga att investeringarna inte gått att räkna hem. Förhoppningsvis ligger Etrion rätt i tiden och förmodligen har Lundinarna gjort sin läxa innan man sjösatte projektet.

Man skall också komma ihåg att det finns väldigt liten teknisk risk i ett bolag som Etrion. Man äger och driver anläggningar och köper in solceller från olika producenter, dvs man väljer den teknik som fungerar bäst helt enkelt.

Det var lite snabba tankar.