21 november 2013

Bäst att du är snäll mot börsrobotarna

Jag hittade länken http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/article3789008.ece på 4020.se och jag tycker att det är intressant hur man bedömer kursmanipulation. En person som handlar med en aktie upptäcker att en annan aktör handlar enligt ett förbestämt mönster och utnyttjar detta för att tjäna pengar. I min värld är det helt oförståeligt hur något sådant kan vara olagligt. Man hävdar dessutom att det inte är god sed, vilket är märkligt när börsen är en plats där alla försöker tjäna pengar. Att utnyttja olika "felprissättningar" för att tjäna pengar känns naturligt och svårt att förbjuda.

Problemet som jag ser det är att ena parten har gjort en algoritm, en börsrobot, som automatiskt skall handla för dennes räkning, men inte tänkt på allt som kan hända och resultatet är att man förlorar pengar. I min värld får man då stå sitt kast. Att ge sig på småaktörer för att de inte anpassar sig efter börsrobotar tycker jag är absurt.




Inga kommentarer: