18 februari 2010

Fortum - en bergänsad uppsida trots allt

Med risk för att verka velig så ser jag en del risker med min tillfälliga gunstling Fortum. Anledningen till att jag har fastnat för Fortum är den ganska ordentliga utdelningen på 1 EUR per aktie som delas ut i mars och den begränsade nedsidan. En stor del av den framtida försäljningen för de kommande åren är redan gjord. Fortum är ett säkert kort med andra ord, i alla fall relativt många andra aktier. Bankbok är säkert (om det finns statlig insättningsgaranti), men i princip utan avkastning för närvarande. Att jag köper Fortum beror alltså främst på att jag inte är helt säker på aktiemarknaden just nu.

Den begränsade nedsidan fungerar även åt andra hållet. Med andra ord, uppsidan är också begränsad. Det finns inte så mycket som talar för att aktiekursen kommer att stå i 25 EUR under året, i alla fall inte som jag ser det. Möjligen kan kursen stiga upp till 22 EUR om börsklimatet är bra, men i ett sådant klimat kommer nog en del pengar att leta sig från Fortum, vilket kommer att hålla tillbaka kursen. Slutsats: Jag kommer inte att kära ner mig i innehavet utan kommer ganska snabbt att göra mig av med innehavet om det når nivåer som jag anser vara icke-prisvärda nivåer.

Efter att ha funderat lite och tittat på lite nyckeltal så känns inte 20 EUR som en alltför utmanande nivå exklusive utdelning, men över det känns det som höga nivåer sett i ett perspektiv på runt 6 månader. Jag har tidigare skrivit att jag hoppas kunna köpa på mig aktier i bolaget så att jag snittar under 18 EUR och sedan sälja av efter utdelningen på ett par olika nivåer mellan 18 och 19 EUR. Efter de senaste dagarnas höjning så tror jag inte att kursen kommer att komma under 18 EUR den närmsta tiden och därmed så spricker taktiken.

En annan taktik som jag varit inne på är att köpa på mig en ganska stor post och sedan flytta denna till Telia Sonera eller andra högavkastande aktier som handlas inklusive utdelning en månad längre än Fortum. Jag får kolla upp det närmre, men det är ett alternativ. Om jag skall flytta från en aktie till en annan spelar båda kurserna roll och då blir det inte helt lätt att hålla på nivåer på samma sätt.

Jag kommer nog att göra mig av med NIBE den närmsta tiden. Tidigare har jag sagt att jag skulle vara nöjd om jag kunde få 73 SEK för aktierna. Hoppar kursen upp till 73,50 SEK imorgon så säljer jag. Det är inte omöjligt från dagens 72,50 SEK. Pengarna jag får loss från NIBE kommer jag nog att trycka in i Fortum.

Charlie