24 oktober 2009

BULL OLJA H

Idag väller det ut inlägg. Jag hoppas att detsamma gäller kommentarer från er läsare.

Många av er läsare vet att jag investerat en del pengar i den börsnoterade fonden BULL OLJA H, där H står för Handelsbanken (förmodar jag). Fonden har en hävstång på 2 gånger mot Brent-oljepriset räknat på dagsbasis.

Det intressanta när man räknar på dagsbasis är att jämförelser gjorda under ett längre tidsperspektiv blir svårare att göra, men inte desto mindre intressanta för den som har investerat pengar.

För att reda lite ordning så trixade jag lite med siffror för BULL OLJA H och för oljepriset (Brent) som jag hittade på http://www.euroinvestor.se/ och fick fram följande diagram.




En intressant iakttagelse är att den senaste tidens oavbrutna uppgång är väldigt gynnsam för en hävstångsfond likt BULL OLJA H. Det är enkel matematik, närmare ränta-på-ränta-effekt eller "compound interest" om man föredrar engelska termer. I tider när priset hackar så är man inte så betjänt av någon hävstång, snarare tvärtom.

Jag har bestämt mig för att inte göra samma misstag som jag gör om och om igen, nämligen sälja innehav med bra skjuts för tidigt. Filosofin "hellre en fågel i handen, än tio i skogen" är inte på alla sätt en bra filosofi. Aktien (och oljepris) tenderar att sticka iväg ganska ordentligt när det väl bär av nedåt eller uppåt. Ett sorts flockbeteende som förstärks av att flocken själv vet om flockbeteendet. (IT-bubblan är ett bra exempel. Många visste att det var en bubbla, men stannade för att se sina tillgångar växa till sig ytterligare. När det väl brast var några få snabba med att ta hem slantarna, men den stora massan väntade till alla andra ville sälja och då föll korthuset ihop.)

För att få mig en liten vinst så har jag valt att lägga in en stop-loss (jodå, jag har börjat använda mig av denna företeelse som jag smädat tidigare) som ligger på 69 SEK. Det genererar en liten vinst, ungefär 4 SEK per andel. Förhoppningsvis kan jag snart höja stop-loss-nivån, men för att inte riskera att den utlöses av en tillfällig dipp får kursen öka ytterligare något.

Kommer oljepriset att spekuleras upp till orealistiska nivåer eller faller oljepriset när begreppet ränta på lån återinförs (dvs stimulansåtgärderna dras tillbaka)? Kommentera gärna. Själv är jag ganska optimistisk till oljepriset.

Charlie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Bull Olja H är inte en fond, det är ett certifikat noterat på börsen. Certifikat har ofta slutdagar, inte alltid dock, men kolla så att det plötsligt inte förfaller för dig =o)

/Ungkvinna

Charlie sa...

Hej!

Tack för rättelsen. Jag antog att BULL OLJA H var en börsnoterad fond likt XACT BULL och XACT BEAR, men jag förstår nu att så inte är fallet.

Jag hittade ett prospekt på certifikatet (http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_spara_och_placera_slutliga_villkor_bull_olja_h/$file/slutliga_villkor_bull_olja_h.pdf) där verkar det som att det inte finns någon slutdag utan att certifiktatet gäller tills vidare med undantaget om den underliggande tillgången, oljepriset i detta fall, faller med mer än 50% under en enskild handelsdag. Jag förstår det hela som att Handelsbanken har byggt in en möjlighet att själv kunna stänga certifikatet om de bedömer att det inte är en bra affär dem och ut i fall att går åt skogen stänga certifikatet direkt.

En sak som ställer mig lite frågande är varför XACT BULL och BEAR är börsnoterade fonder och BULL OLJA H, och resten av Handelsbankens hävstångsprodukter, är certifikat. Är det någon som vet?

Charlie

Anonym sa...

XACT är en fond och diversifieringskravet (högst 10% i en och samma tillgång eller ett väldigt brett index såsom OMXS30)gör att man inte kan göra en fond på oljepriset. Däremot kan man ge ut ett certifikat/värdepapper på oljepriset

Charlie sa...

Tack!

Anonym sa...

en annan anledning till detta är att det är ett enormt jobb att få en fond godkänd! titta in på FI.se och kolla in de prospekten. när du sätter ett värdepapper på börsen så gör du ett basprospekt som registreras och godkänns, sen kan du skriva korta och enklare slutliga villkor när du vill emittera enskilda instrument under basprospektet. snabbt, enkelt och kostnadseffektivt!

/Ungkvinna

Charlie sa...

Det kan säkert stämma att det är enklare, men en bank som Handelsbanken borde ha vana av att sätta fonder till världen.

En annan anledning till att man väljer certifikat framför fond är troligen, vad jag tror, att man tydligare kan specificera villkoren eftersom certifikaten inte är lika reglerade som fonderna.

Å andra sidan är det inte möjligt att skapa en fond som följer oljepriset så räcker det som argument.

Charlie