10 mars 2009

Tjoho!

När är alla förväntningar är så lågt ställda som de är för tillfället så är det inte mycket som krävs för att börsen skall hoppa upp 4-5%. OMX 30S hoppade upp med hela 5,7%, vilket är väldigt mycket.

Det är framförallt bankerna som ligger bakom dagens rally. Anledningen till att bankerna fick fart var bland annat att Bank of America meddelade att de inte behöver ta in mer pengar samt att Citigroup meddelade att de gjort vinst under januari och februari. Det kanske finns hopp om liv trots allt för finansbranschen.

Det skall bli intressant att se om uppgången håller i sig eller om detta bara är en tillfällig rekyl som kommer att följas av en lång nedgång, vilket en av de som kommenterat tidigare inlägg tror. Jag tror fortfarande att uppsidan är större än nedsidan, men om 2009 kommer att sluta som ett bra börsår eller om det blir under 2010 som börsen återfinner fin form återstår att se. Allteftersom tiden går pekar alltmer mot att vändningen kommer att komma under 2010 eller senare. Den optimistiskt lagde tror förmodligen att dagens positiva nyheter tyder på att en uppgång kan komma redan under 2009. Jag vill gärna ha fler indikationer för att jag skall vara övertygad, men visst är dagens uppgång glädjande.

mvh Charlie

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Charlie,

Kolla mitt tidigare inlägg (OMXS 650), vi kommer nog upp till 700 sen är det dags för nedåtresa...den kommer vara i några veckor eller så sen är det tjurens tid för ca 6-12 månader. Denna tjur är en "falsk" tjur som sedan kommer pysa ut ordentligt, botten nås sent 2011 eller 2012 då vi kommer bottna på OMXS30 runt 300 trakten.

Jag gick själv lång i OMX igår med en stor summa och dessutom lång i olja sedan några dagar tillbaka. Jag kommer släppa OMX halva positionen vid 680-700, portionerat ut och sedan ha stopp-loss runt 650.

Oljan ligger jag i ett tag, verkar som den börjar ta sig, inga starka signaler, bara att den verkar bottnat ut.

Guldet har en resa ner nu, antagligen till 780-trakten.

---------

En annan sak att vara *väldigt* varsam med är din långa position i XACT Bull. Både BULL och BEAR har en urhålkningseffekt som är förädisk. Båda började på 100 kr vardera, dvs 200 kr tillsammans men idag ligger värdet på ca 150 kr, dvs båda dessa djur tappar i värde. Du kan själv räkna på det, men ingen av dem är bra för långa positioner, bara swing-trading över några dagar där index inte svänger upp och ner, det är då de båda urholkas.

---------

All the best!

Storm

Anonym sa...

Charlie...
... om du orkar, låt dina innehav ligga kvar i 6 mån eller mer. När du är på +-0 så sälj av allt och vänta in nytt läge och var försiktig. Varje tecken på ras så bör du sälja.
Jag tror jag gett dig denna länk förut men jag skickar den igen:

Där den röda linjen korsar den gröna uppåt så är vi troligen i en etablerad bull-market...men bara ett tag (6-12 mån):

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^OMX#chart3:symbol=^omx;range=1y;indicator=ema(48,80)+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Mvh
Storm

Anonym sa...

-> Storm
Ja mycket dynga ska man behöva läsa! Vilken fundamental (eller "långsiktig teknisk") analys baserar du denna OMXS30 analys på?
OMXS30 under 300? Och varför det?
Att det kommer vara lågkonjunktur på börsen i 1 månad till 2-3 år är de flesta överrens om men du menar att det är en omotiverad rekyl upp nu....i 1 helt år för att vi sedan faller ner i en katastrof-lågkonjunktur värre än 30-talet (OMXS30 under 300 är alltså ytterliggare en halvering från dagens kurs)?

Eller har du bara lagt dig totalt fel och är bitter? ;-)

Charlie sa...

Hej Storm!

Det skull vara intressant att veta mer om hur du kommit fram till att OMXS30 kommer att hamna under 300. Det är ganska maffigt och exakt vad det skulle innebära i form av varsel, huspriser, etc vågar jag inte tänka på. Jag känner mig spontant tveksam till att OMXS30 går ner så långt, men visst börsen kan alltid halveras.

Vad gäller XACT Bull och Bear så håller jag med dig. Det finns en urholkningseffekt och det är naturligtvis inte bra. Min tanke med Bull och Bear är egentligen att surfa på vågorna, vilket naturligtvis är skitsvårt, men också ganska kul. Det senaste halvåret har jag hamstrat Bull för att kunna ta del av en eventuell återhämtning som jag hoppas skall komma nu under 2009. Jag äger även aktier i många av OMX30S-bolagen så jag gör faktiskt till viss del som du rekommenderar redan.

mvh Charlie

Charlie sa...

Hej tlwc!

Jag är faktiskt ganska bitter. Jag är bitter för att jag sålde alla mina Bear under 2007 och köpte andra aktier, bl a bankaktier, istället. Gruvligt feltajmat. Sedan är jag också bitter på att jag var bitter för två dagar sedan och därför inte gjorde min månatliga påfyllnad av XACT Bull.

Just nu tror jag att 2009 kommer att bli ett mellanår, men att 2010 kan vara ett år då ekonomin så småningom börjar ta fart. Jag tror att sannolikheten för en uppgång på 12 månaders sikt är större än en nedgång. Anledningen till att jag tror det är främst räntesänkningen, men också de lågt ställda förväntningarna på bolagen.

mvh Charlie

Anonym sa...

>> tlwc

Nej jag är inte bitter. Det är det jag tror kommer hända i TA-termer. Men för att översätta:
1. Pengar trycks i massor över hela världen
2. Inga stimulansåtgärder har lyckats tills idag
3. De första signalerna på vinst så stiger marknaden till överdrift
4. När man inser att alla stimulanspaket inte gjort sin effekt hörd tillräckligt utan skapat hyperinflation...då sjunker vi...

tlwc, du kanske har rätt i att 300 låter lågt. Sett till inflationen kanske det inte blir så, men räknat i dagens (nja, gårdagens) kronkurs så blir det nog runt 300-trakten.

Mvh
Storm

ps. tlwc, nej jag ligger inte fel. Gjorde en hyffsad vinst förra året, inte lika bra start detta år men det tar sig nu.

Anonym sa...

Btw, vi ser snart toppen på denna resa upp. Jag tror vi landar på OMXS30 680-690 innan vi sjunker ner en bit.

Jag kan ha haft fel om ett nytt bottentest inom några veckor...jag börjar vackla där. Om så är fallet så har du några fina månader att se fram emot Charlie!! :D

Good Luck!
Mvh
Storm

Anonym sa...

http://3.bp.blogspot.com/_rgAZ6IYoR7E/SaK2hmdUMJI/AAAAAAAAAkc/O_yatoARYuk/s1600-h/One+Mil+Day.jpg

Charlie sa...

Nja, att ingen av stimulansåtgärderna har fått någon effekt är väl lite för tidigt att säga. De rejäla räntesänkningarna har definitivt gjort att bostadspriserna inte tappat. Det får man säga är en effekt stimulansåtgärderna. En annan effekt av räntesänkningen är att allt fler företag kommer att klara sig genom krisen. Om vi inte sett en sänkning hade troligtvis fler företag gått omkull.

Vad gäller andra stimulansåtgärder så är det för tidigt att säga om de riktigt fått effekt. Ett exempel är rotavdraget som, vad jag förstått, precis klargjorts.

Jag tror att räntesänkningarna kommer att leda till en ökad inflation, allt annat vore ologiskt. Frågan är om vi kommer att få se en hejdlös inflation. Jag är inte säker. Japan har haft låg ränta under långa perioder utan att drabbas av ohejdad inflation (iofs inte heller någon "schwung" uppåt, men inte heller någon total kollaps som OMX30S på 300 skulle vara).

Jag är inte övertygad om att OMX30S kommer att falla så mycket som du tror, men visst kan det gå ner mer.

Att marknaden reagerar överdrivet är väl mer regel än undantag. Det ser jag inte som ett tecken på att det kommer en hejdlös nedgång.

mvh Charlie

Anonym sa...

Charlie,
Vi har alla våra olika perspektiv. Jag kanske har fel, men just nu tror jag inte det (inflations justerat).
Jag vill inte "tvinga" på dig eller någon annan här på bloggen något, jag ville bara varna.

Tyvärr hittade jag inte denna sida innan toppen på 2007...

/Storm

ps. vad hände med CDS:erna? solved? or not really?

Charlie sa...

Det är bara kul att du kommenterar. Vi får helt enkelt se vem som har rätt. Om du har rätt och agerar därefter så kommer jag att vara väldigt avundsjuk :)

mvh Charlie