21 mars 2009

Krisen och Asian Godfathers

Jag köpte för en tid sedan böckerna "Krisen" av Paul Krugman och "Asian Godfathers" av Joe Studwell. Båda böckerna har ekonomiinriktning.

Den första är en ganska ny bok skriven av Nobelpristagaren Paul Krugman och handlar, som namnet antyder, om finanskrisen som vi för närvarande upplever. Jag har än så länge bara läst en del av boken, men budskapet är redan ganska tydligt - dagens kris har en hel del likheter med tidigare finanskriser, t ex Mexikos, Argentinas och Japans kriser. Om man är intresserad av att förstå vad som händer just nu och om man tycker att ekonomi är intressant så tror jag nog att man gillar boken. Det är inte direkt svårläst, men heller inte helt lättläst. Författaren hoppar ganska friskt mellan olika finanskriser och modeller, och gör sällan någon direkt slutsats.

Den andra boken är en intressant bok inom ett område som jag kan alldeles för dåligt, nämligen den ekonomiska situationen i Hong Kong och sydöstra Asien. Denna region domineras nämligen av ett femtiotal familjer som har byggt upp gigantiska förmögenheter. De flesta av dessa familjer är helt okända för i princip alla svenskar. Det är med andra ord en mycket intressant bok. Tyvärr måste jag säga att mina relativt sett goda språkfärdigheter i engelska är lite begränsande.

Är det någon som har läst böckerna? Är det någon som har andra boktips inom samma eller liknande kategorier?

mvh Charlie

Inga kommentarer: