18 mars 2009

Rykten om Sony Ericsson

Det ryktas på olika håll, bland annat på www.di.se, att Ericsson är på väg att sälja sin del av Sony Ericsson till Sony. En inte helt otänkbar effekt av en sådan affär är att Sony Ericssons verksamhet i Sverige bantas ytterligare. Det är inte, som jag ser det, säkert att det skulle bli så eftersom det finns mycket kunnande inom mobiltelefoni i Sverige, men risken finns.

Anledningen till att Ericsson skulle vara intresserade av att sälja Sony Ericsson är, om det är sanning bakom ryktena, förmodligen att företaget vill renodla verksamheten mer mot ren telekommunikation. Sony vill å andra sidan förmodligen ytterligare integrera mobiltelefoni med andra delar av sin produktportfölj. Till dags datum har vissa av Sonys varumärken utnyttjas i mobiltelefonerna. Jag tänker närmast på Walkman och SnapShot. Om Sony är intresserade av att köpa Sony Ericsson ser de förmodligen ytterligare möjligheter att utveckla attraktiva mobiltelefoner.

Vad tror ni? Finns det substans bakom ryktena? Vad är det som skulle göra en sådan affär intressant?

mvh Charlie

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snapshots i all ära, men du menar nog cybershot? :)

Charlie sa...

haha..det menar jag. Helt riktigt.

Anonym sa...

Skulle nog vara bra för Ericsson att fokusera på det man alltid varit bra på, telekommunikation. Bolaget är ju i grunden ett företag med ingenjörer och tekniknördar. Designa mobiler är inte deras grej.

Ett bra exempel på detta är när Volvo AB sålde den evigt olönsamma personbilsdelen till Ford. Man valde istället att fokusera på vad man alltid har varit bra på, dvs tunga fordon.

För pengarna köpte man amerikanska Mack Trucks, franska Renault Trucks och Japanska Nissan Diesel. Genom köpen positionerade man sig som en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar.

Anonym sa...

Tror inte de säljer nyss var det en kassako ,kanske blir det de igen?

Charlie sa...

Det som nu framförallt talar för att det inte ligger nära i tiden är att man har gått ut och sagt att det inte är aktuellt. Jag har svårt att se några direkta anledningar till att Ericsson tvunget skall hålla på med telefoner. Jag tror att det förr eller senare kommer att bli så att Sony löser ut Ericsson, men det är nog inte nära förestående.

Anonym sa...

Charlie,
Kommande veckor är av högsta betydelse. Bryter vi OXS30 560 så är det godnatt, då ser vi 460-360 innan vi bottnar. Om inte... då har vi några månaders bullmarket, fram till hösten kanske...sen blir det surt igen.

Mvh
Storm

Charlie sa...

Hej Storm!
Jag tror faktiskt inte att vi kommer att hamna under 560 för OMXS 30 under de närmsta veckorna. Idag ligger detta index på 660, vilket du naturligtvis vet, och i så fall skulle det innebär att indexet skall sticka ned runt 15% från dagens nivå. Det är naturligtvis möjligt, men jag tror det inte.

Jag känner snarare att vi kan stå inför ett bullrally, dvs ditt andra alternativ. Om jag inte minns helt fel har en del inköpschefsstatistik kommit upp som talar för att en del av den lamslagna industrin faktiskt kvicknat till. Jag tror att det kan bli lite gladare tider, men jag är tveksam och vågar inte göra speciellt mycket för tillfället.

Hur är du själv positionerad?

mvh Charlie