10 mars 2024

Byggmax, XXL: (Thinking about) killing my darlings

Under ganska lång tid så har jag haft tre större poster i portföljen - Byggmax, Scandic Hotels och XXL. Efter att Scandic har kommit ut som en slimmad maskin istället för en svältande verksamhet efter pandemin så har kursen stuckit upp och jag tycker inte längre att värderingen är fullt lika lockande som den var tidigare. Det var en chansning att köpa på mig relativt mycket Scandic Hotels under pandemin, men det blev ganska bra. Idag har jag ett normalstort innehav i Scandic, ca 5% av portföljen. Det är inte omöjligt att jag minskar ytterligare faktiskt. Scandic verkar vara en vältrimmad organisation idag, men jag tycker för egen del inte alltid att Scandic-alternativet är det mest lockande när jag själv ska boka hotell och det gör mig lite fundersam. Det är väldigt mycket vunnet att vara ett välkänt varumärke, men jag tror att man riskerar att möta lite tuffare konkurrens framöver, bland annat från Strawberry. Trender som talar till Scandics fördel är att allt fler kör bil istället för att flyga. Sannolikt kommer den trenden att öka. Det anses av många vara skamligt att flyga och även om det kan variera eller ändras över tid så tror jag att inrikesflyget kommer att ha det ganska tufft framöver, och det kommer att gagna bilismen. Det som talar för att bilismen kommer att öka är att mil(marginal)kostnaden går ner i takt med att fler väljer elbil istället för fossilbil. Om man jämför olika resealternativ så kommer ofta elbil som ett ganska intressant alternativ från ett kostnadsperspektiv. En annan trend som jag också tror verkar till Scandics fördel är att alltfler väljer att turista i Norden. Det är förhållandevis låga nivåer jämfört med många andra länder, men tillväxten är bra. Bolagsspecifikt så finns det ett konvertibellån som ska lösas i oktober (tror jag). Det kan vara så att denna håller nere kursen, eventuellt.

När det kommer till Byggmax så har min tanke varit att det efter pandemin och räntehöjningarna kommer att bli bättre tider igen, men det har tagit mycket längre tid än vad jag trott. Om man antar att renoverings- och underhållsefterfrågan är mer eller mindre konstant över tid med vissa svängningar från år till år, så tänker jag att det kommer att jämna ut sig över tid. Under pandemin när många var hemma från jobbet och inte fick resa (eller i alla fall var begränsad) så renoverades det en hel del. Det fick till resultat att bygghandeln gick för högtryck. Sannolikt gick DIY (gör-det-själv) extra bra under denna tid, men det är ingenting som jag kan backa upp med data. Efter pandemin så hade mycket renoveringsjobb gjort, vilket gjorde att efterfrågan gick ner. Det som ytterligare (eller samtidigt) tryckte ned efterfrågan var, som jag ser det, att räntan chockhöjdes som en effekt av att livsmedelspriser, gaspriser mm gick i kölvattnet av Ukraina-kriget. De senaste åren har med andra ord varit väldigt, väldigt tuffa för Byggmax. Det är mest sannolikt att räntorna kommer att sänkas, men ändå vara högre än vad de var när de var som lägst för 4-5-6 år sedan. Det kanske, med andra ord, kan bli lite bättre, men inte fullt lika bra som det var tidigare. Renoveringsefterfrågan är nära kopplat till bostadstransaktioner. Annorlunda, för Byggmax är antalet småhustransaktioner i Sverige och Norge viktig data. Denna siffra verkar, om jag förstått rätt, peka något uppåt och det är bra. Det finns med andra ord skäl att tro att det kommer att bli bättre, men kanske inte dramatiskt bättre. Q1-siffran är mindre viktig och jag tror att Q1 2024 kommer att vara ungefär i linje med Q1 2023, kanske något bättre pga att påsken infaller i Q1. Det känns dock inte otroligt att vi i Q2 kommer att se en del positiva signaler och eftersom jämförelsetalen är relativt enkla samtidigt som man vet från guldåren under pandemin vilken vinst som är möjlig så kan det bli viss överraskningseffekt, eventuellt. Det finns med andra ord tro att det kanske inte kommer att vara fullt lika illa under 2024 som 2023.

Den största fördelen som jag ser med Byggmax är att man har 200 butiker (cirka) spridda i landet och att man kan ha en hel del produkter, framförallt virke och jord, som inte är helt enkla att sälja via nätet. Detta i kombination med att man är ett relativt starkt varumärke gör att om byggmaterialsefterfrågan ökar så kommer det att leda till mer försäljning för Byggmax. Det jag ser som en nackdel med Byggmax är att man har ett smalt utbud. Man har utökat sitt utbud genom att konvertera butikerna till s k 3.0-butiker. Det är sannolikt ett steg i rätt riktning, men det säger även en del om svagheterna som jag ser det. De flesta som åker till ett byggvaruhandel gör det för att man behöver lösa ett problem eller i alla fall med en tydlig plan. Det kanske inte gäller alla, men jag har nästan alltid en tydlig plan när jag åker till en bygghandel, t ex köpa en ny blandare, köpa lister osv. Även om Byggmax har det mesta när det kommer till virke så är utbudet väldigt smalt inom tex verktyg, VVS, mm. Resultatet av att jag inte är säker på att jag kommer att kunna hitta vad jag söker gör att jag ibland åker till Bauhaus istället för Byggmax, även om Bauhaus ligger längre bort (och att jag är aktieägare i Byggmax). En annan sak som oroar mig något är trädgårdssatsningen. De växter som jag har sett på Byggmax har gjort mig allt annat än köpsugen. Det kan säkert ändras och att det tar lite tid att sätta nya processer kan jag förstå, men halvvissna växter är verkligen ingenting som kunder ska se.

Att Byggmax är ett lågprisalternativ för gör-det-självare är kanske ingen nyhet, men det är kanske inte framtiden. Om man tittar mer på företaget och inte kunderfarenheter så är jag lite oroad över hur man ser på lagret. Det är klart att det är bra att man har kunnat beta av lagret, men det är kortsiktigt och att inte ha produkter den dagen efterfrågan kommer tillbaka är inte bra. Karl Sandlund (VD) verkar vara nöjd och det har han anledning att vara, men det känns tyvärr lite som att Karl mer är en Excel-VD som använder etablerade sanningar och inte en VD med arbetshandskarna på som har visioner. Det kan mycket väl vara fel och jag tycker att Karl har gjort rätt så långt, men när man pratar om hur nöjd man är med ett ha minskat lagret så går mina tankar till Torsten Jansson som talar om lager på ett helt annat sätt. Och Torsten är en av mina idoler. Som en sista nackdel så skulle jag vilja lyfta ägarlistan. Det är en ganska tråkig ägarlista i Byggmax. Det kommer sannolikt inte att hända så mycket oavsett om det går bra eller dåligt. Ansiktslöst ägande gör att det finns en risk att saker och ting får glida åt fel håll under ganska lång tid utan att någon känner sig manad att göra någonting. Det känns dock tryggt att ha Anders Moberg som ordförande och även att han äger en hel del aktier. Om Moberg säljer så kommer det att vara mycket, mycket dåliga nyheter i min bok. Förresten, en sista sak, de olika tillväxtinitiativ som man lanserat under de senaste åren tycker jag inte lett till så mycket. Lite av en besvikelse.

XXL är ett haveri. Den senaste nyheten är att Steinar Eriksen, CFO, har sagt upp sig. Det kan jag förstå. Han fick rycka in och vara interim-VD när det gick riktigt kasst och jag kan verkligen förstå att han vill göra någonting nytt. Det är svårt att se att det kommer att ändras markant den närmsta tiden. Freddy (VD) gör väl mer eller mindre vad man kan förvänta sig, kundklubb (som på Kicks) och väldigt mycket reklam i olika former (det känns som att det alltid är 50% rabatt på något). Det jag hade hoppats på är att man skulle göra någonting med utbudet. Tyvärr tycker jag att det hänt så mycket på den fronten. Man har i ärlighetens namn ett ganska dåligt utbud, i alla fall tycker jag det. Det varierar så klart från tid till tid och det går att göra någonting åt det, men de senaste gångerna som jag tittat på XXL så har jag inte varit så imponerad. Mitt senaste sportinköp var en skaljacka. Det fanns ingenting som riktigt lockade på XXL så det blev Revolution Race (RVRC Holding) för min del istället. Det är naturligtvis vad jurister kallar anekdotisk bevisföring, men i brist på annat så är det vad jag kan komma med. Försäljningen imponerar inte så det känns inte osannolikt att jag är den enda som gått tomhänt från butiken.

Freddy Sobin pratade under Q4-presentationen om att man ser en ökad efterfrågan inom lågprissegmentet och att man kommer att jobba för att kunna öka produktutbudet inom denna kategori (i alla fall förstod jag det så). Det är kanske rätt, men det oroar mig av två anledningar. XXL är ett trögrörlig koloss och felinköp blir dyrt. Att man tittar idag på vad man ska köpa in och sälja i framtiden kanske låter rätt och smart, dock så finns det en risk att man hinner köpa på sig saker som när det kommer ut på hyllan inte motsvarar vad kunderna vill ha. Det är bra att vara datadriven och det tror jag att Freddy vill vara och anser sig vara, men det finns en risk att man alltid hamnar ett steg efter om man bara ska anpassa sig. Det oroar mig. Jag gillar bolag som RVRC som har förhållandevis få kategorier och en tydlig plan på hur man positionerar sig. Det kan vara så att efterfrågan varierar över tid, men man håller kvar vid sin tydliga idé. Mitt intryck av XXL när jag lyssnar är att man handlar lite i panik och att man inte har en tydlig idé om vilka kunder man säljer till.

En ytterligare sak som oroar mig är att man skulle kunna tro att man är otroligt icke-datadriven när man går in i en XXL-butik idag. Det tar så klart tid att ändra butiker och jag kanske är för hård men det finns en del konstigheter. T ex även om det finns många som gillar att vara ute i naturen så känns det generellt som att avdelningarna för vandringsskor, jakt mm som alldeles överdimensionerade. John i Börspodden har pratat om detta tidigare och jag tycker att han har helt rätt. Det blir dock ett ännu större problem när man har en VD som gärna pratar om att man skall vara datadriven. Jag får intrycket att man är datadriven när det kommer till olika parametrar som man kan få fram från diverse statistikverktyg för aktiviteten på hemsidan, men jag tror att man glömmer butikerna.

Freddy Sobin är mer lik Karl Sandlund än Torsten Jansson. Det är möjligt att Freddy och Karl läst samma kurs på högskolan om logistik och lageroptimering, och det är högst sannolikt så att Torsten inte var föreläsare på den kursen. Precis som Byggmax-Karl så gillar Freddy att minska lagret. Det verkar ge pluspoäng. Effekten av att man minskat lagret är att det är väldigt tomt på hyllorna i butikerna, i alla fall är det min erfarenhet. Det ger verkligen inte rätt intryck när man är i en butik och hyllorna är tomma. Franska boulangerier har verkligen inte tomma hyllor och jag blir alltid glad när jag kommer in i sådan och det dignar av läckerheter. Kommunist-livsmedelsbutiker har hyllor gapar tomma (i alla fall på TV under 80- och 90-talet). När det kommer till Freddys storstädning på lagret så tycker jag i och för sig att den är ganska bra och nödvändig. Det finns en klar moderisk i kläder och sportutrustning och att få iväg varorna var bra, dock så verkar det som att det hela drogs lite väl långt. Det återstår att se.

Sammanfattningsvis, när det kommer till Scandic så kommer jag nog att ligga kvar med mina aktier. Byggmax-aktierna kommer jag nog att till en del sälja under senare delen av året. Jag hoppas att jag kan få runt 40-45 SEK (tidigare hade jag en riktkurs på 70 SEK, men det var nog för optimistiskt). XXL har jag faktiskt svårt att se att de kommer att vända snabbt, men man är väldigt nedpressade. Q1-rapporten kommer att bli viktig och jag tror att man kommer att kunna göra ett OK resultat. Det är möjligt att det kan få till effekt att kursen hoppar upp. Fraser Group tror jag skulle kunna tänka sig köpa upp tillgångarna om bolaget går i konkurs eller eventuellt köpa upp bolaget till ett lågt pris. Om det visar sig att bolaget går OK så kanske det kommer att hända grejer i ägarledet. Eventuellt så kommer Fraser att agera och lägga ett bud, eller så kommer Altor överens med Fraser att man tillsammans ska sälja till en tredje part. Vi får se vad som händer.

Inga kommentarer: