18 juni 2022

Tobii: Funderar på att öka

Jag tror att det kan komma en del förvärv under andra halvan av året. Det är inte säkert på något sätt och det kan mycket väl bli fel, men eftersom den ökande räntan har skickat ner en hel del kurser ett par snäpp och dessutom försvagat kronan en del så kanske det kan komma bud. Det är så klart inte säkert och det är högst spekulativt, men jag håller det inte för otroligt.

Att köpa ett bolag för att man tror att det kommer att komma ett bud är nog generellt ingen bra idé. Det är svårt att förutsäga när bud kommer och risken är stor att man blir besviken. Jag tror däremot att man kan använda möjlighet till bud som en sorts krockkudde. Om det skulle riktigt illa så finns det nog någonting i bolaget som faktiskt har ett värde. I fallet med Tobii så tror jag att bolaget kommer inte att falla hur mycket som helst utan att det blir intressant för någon större spelare att köpa bolaget.

Tobii sitter på mycket kunskap när det kommer till eye tracking och man brukar framhålla sin kompetens inom detta område. Man brukar även lyfta att man har jobbat med att bygga upp en stark patentportfölj. Det är alltid svårt att avgöra om bolaget har snurrat in i en massa återvändsgränder och att forskningen som har gjorts egentligen inte har så stort värde eller om man faktiskt har varit på mer eller mindre rätt spår för det mesta. Jag vet inte, men jag tycker att de design wins och samarbeten som man annonserat tyder på att man är ganska bra på det och att man har någonting som är intressant.

Om man bara tittar på de finansiella siffrorna så blir slutsatsen lätt att det blir svårt att motivera något bud. Det man inte ska glömma, som jag ser det, är att Tobii lägger ner väldigt mycket resurser på forskning och det gör att nuvarande kassaflöden mm inte riktigt ger samma information som t ex i ett bolag som bara lägger 1-3% av sina intäkter på forskning och utveckling. Om man leker med tanken att någon inom automotive skulle vilja förbättra sin position inom kommande teknologier så skulle det kanske kunna vara motiverat att köpa ut Tobii. Eftersom allt som Tobii har inte är relaterat till fordonsindustrin hade en köpare kanske sålt vidare de delar som t ex har med spel att göra till en annan aktör. Om man redan har egen utveckling inom eye tracking så hade man kanske bantat ner antalet anställda så att man fått ner kostnader. Att inte vara på börsen hade i sig varit en ganska stor besparing.

Det jag också har funderat på är att det känns relativt vanligt att bolag som splittas upp på samma sätt som Tobii gjort i Tobii och Tobii Dynavox ofta leder till att ett eller båda av bolagen blir uppköpta eller på annat sätt lämnar börsen. Jag har ingen data som stödjer att det är så, men jag ser det som troligt. Genom att dela upp ett bolag i mindre delar så blir det mer intressant för köpare eftersom de då behöver stuva om mindre efter att de har köpt.

En annan anledning till att jag funderar på att öka är naturligtvis att det känns som att bolaget står på randen till sitt riktiga genombrott. Det är väldigt dumt att sticka ut hakan på ett sådant sätt och när man säger någonting sådant så har man oftast fel. Det riktiga genombrottet kommer bara en gång och alla andra gånger kommer det inte något genombrott, dock pratar alla börsbolag som inte går med vinst om att genombrottet snart kommer. Om man vill ha rätt skall man med andra ord vara pessimist. Att jag tror på ett genombrott beror på att jag tycker att både spelindustrin och fordonsindustrin alltmer lyfter fram AR och VR. Det kanske ligger längre fram, men jag tror att t ex head-up displays och ögonstyrning i bilar snart kommer att vara på plats ganska brett. Sony pratar redan med Tobii om kommande lösningar till sin spelkonsol och jag är nästan förvånad att VR inte har slagit igenom mer än vad det har gjort hittills. Eventuellt så kommer det inte att bli någon stor grej någonsin, men jag tror att det kommer att bli ganska vanligt inom ett par år.

Ytterligare en sak som gör Tobii intressant är att de är ganska försummade. Ingen är speciellt intresserad av Tobii för närvarande som jag ser det. Att ropa att ögonstyrning blir allt vanligare och att Tobii har den bästa tekniken säljer idag inga lösnummer. Det är gamla nyheter och alla som är intresserade av börsen har läst eller hört det tidigare. Min gissning är att det i sin tur har gjort att bolaget inte riktigt har så många ögon på sig och "neglected firms" kan vara intressanta som investeringar.

Allt ovanstående är bara spekulation och lösa tankar. Om man tror på Tobii så bör man läsa igenom de senaste rapporterna och titta på de senaste presentationerna. Sannolikt är det även en bra idé att titta på vad andra inom ögonstyrning håller på med. 

Eventuellt så kommer jag att köpa fler aktier i Tobii, men det kan också bli att jag köper något annat. Ett sådant bolag är Ferroamp, ett annat är Episurf

Inga kommentarer: