12 juni 2022

Scandic Hotels: Omvänd vinstvarning

Det var intressant och roligt att läsa Scandic Hotels vinstvarning. Jag trodde att Q2 skulle komma in bra, men att den skulle vara så bra som det aviserades i pressmeddelandet förvånade mig. Det kan vara så att det finns ett uppdämt behov och att man inte ska extrapolera alltför mycket, men även om man väljer att se det på det sättet så tycker jag att siffrorna är övertygande. Även om det finns ett uppdämt behov så är det många långväga gäster som fortfarande inte kommer till Sverige. Det finns med andra ord kundgrupper som fortfarande lider av pandemin. Om jag ska gissa så tror jag att flertalet investerare just nu säger saker som "att det ser lovande ut, men vi skulle nog vilja se ytterligare några kvartalsrapporter innan vi tar ställning". Annorlunda, jag tror att om man kan visa att Q2-rapporten inte är ett engångsföreteelse utan att marknaden verkligen har vänt så kommer fler att köpa aktier.  De i mitt tycke ogrundade idéerna att resandet skulle gå ner till markant efter pandemin tror jag kommer att komma på skam. Resandet kommer att ändras. Fler möten kommer att hållas digitalt, men att den långa trenden att människor reser mer tror jag kommer att hålla i sig.

Efter den nya informationen som levererades i samband med vinstvarningen så har jag justerat upp min riktkurs till 50 SEK och att det kan nås innan året är slut, dvs inom sex månader. Det är inte säkert, men jag tror att det är sannolikt. Jag tror inte att Q2-rapporten är ett undantag utan jag tror att kommande rapporter också kommer att vara bra. Om jag har rätt? Återstår att se. Riskfritt? Nix.   

Inga kommentarer: