16 december 2021

Camurus, Calliditas: Fortsatt motvind och "puh....yes!"

Camurus fick inte grönt ljus och kvalitetsproblemen hos den amerikanska samarbetspartnerns produtionspartner har inte kommit tillrätta med kvalitetsproblemen. Om jag har förstått saken rätt så har Camurus försökt komma ur det avtal som finns med Braeburn, den amerikanska partnern, men det lyckades inte. Återigen om jag har förstått saken rätt så skall en ganska häftig milstolpeutbetalning falla ut den dagen som Buvidal/Brixadi kan börja säljas. Det är inte utan att man kan börja fundera på om Braeburn har en del att vinna på att det inte kommer ett godkännande och att kvalitetsproblemen kanske inte kommer helt olägligt för deras skull. Det är rena spekulationer från min sida, men hur man än vrider och vänder på det så verkar det som att Camurus sitter i en trist situation. Förr eller senare så kommer situationen att redas ut och då tror jag att det kommer att synas i kursen. Eventuellt kommer problemen i USA att lösas genom att Braeburn blir utlösta, tror jag. Jag misstänker att det pågår en hel del diskussioner och att många jobbar för att lösa situationen. Kanske kommer icke-godkännandet att leda till att sannolikheten för att det kommer att komma in en annan samarbetspartner, eventuellt. Det skulle kunna vara bra. Överlag är det negativt att problemen i USA inte löses för Camurus del. Min bild av situationen är dock att det avspelas mer än väl i dagens kurs och jag tror faktiskt att dagens kurs kan vara en ganska bra ingångskurs, men risken är hög. Jag kommer att ligga kvar med mitt ganska lilla innehav. Om något så tror jag nog att det blir en ökning, men mest sannolikt så kommer jag varken öka eller minska.

Vad gäller Calliditas så blev det grönt ljus. Jag läste och läste för att förstå åt vilket håll det lutade, men jag varken ökade eller minskade. Det var ganska spännande att invänta beslutet. När kursen stack ner innan beslutet så trodde jag eventuellt att det var en indikation på att det skulle bli ett negativt utfall, men så blev det inte. Min första känsla när jag läste att det blivit ett positivt utfall var lättnad. Om det blivit ett negativt utfall så hade sannolikt kursen straffats riktigt ordentligt. Så blev det inte och istället så stack kursen upp ganska ordentligt. Om man zoomar ut lite så är uppgången dock inte så stor och de nivåer som man har pratat om vid ett eventuellt beviljande, som när ett faktiskt beviljande, är vi ganska långt ifrån. Jag tror att dagens nivåer är ganska intressanta nivåer för köp faktiskt. Det känns lite märkligt att säga så efter en uppgång på mer än 40%, men efter dagens beviljande är förutsättningarna annorlunda. Eftersom det inte finns något direkt alternativ så tror jag att utrullningen kommer att gå ganska snabbt, eventuellt så kommer det att komma som en överraskning för vissa, eller så blir det omvänt och jag blir överraskad över att det inte går så snabbt att rulla ut. Sannolikt kommer jag att lämna Calliditas, men jag tror att det kan gå upp lite till nu när godkännandet är i hamn. Min plan är dock att lämna inom inte allt för lång tid, kanske inom ett par månader. Anledningen till att jag funderar på att lämna handlar om att jag tycker att risken är för stor med biotech och att jag inte riktigt kan bedöma bolagen. Vi får se.   

Inga kommentarer: