20 december 2020

Nyårscase

Det är alltid svårt att välja ut bra aktier och just nu känns det extra svårt. Många av de aktier som jag har tyckte varit felvärderade, framförallt Scandic Hotels och Byggmax, men även t ex Green Landscaping och Doro, har kommit upp en bit och känns inte fullt lika intressanta längre. Det är alltid kul att ta fram nyårscase och det är anledning nog att göra en lista, men eftersom jag har minskat en del i Scandic Hotels så sitter jag med ca 10% kassa så även av den anledningen så känns listan relevant. Det är naturligtvis inte fel att sitta med lite torrt krut om det skulle uppstå lägen, dock för att veta hur man skall agera om det uppstår lägen så gäller det i alla fall att vara förberedd. Det finns med andra ord många anledningar att göra en lista över intressanta case.

Listan är enligt nedan:

Scandic Hotels (nu 28 SEK, riktkurs 45 SEK under 2021)

Även om jag har minskat i Scandic Hotels så är det mitt största innehav och det är ingen slump. Jag tycker att Scandic är styvmoderligt behandlat på marknaden och det går inte ihop i min värld att saker och ting skall gå tillbaka ungefär som det var tidigare förutom att hotellmarknaden inte kommer att vara sig lik. Precis som jag har skrivit tidigare så tror jag att många av de allmänt accepterade gissningar som florerar kommer att komma på skam. Det kommer inte att bli en hotelldöd och jag bettar gärna på att saker och ting går tillbaka till så som det var tidigare än att saker och ting skall markant förändras, vilket för närvarande är konsensus enligt mitt sätt att se. Videomöten kommer inte att helt konkurrera ut affärsresande och människors lust att resa kommer att hålla i sig. Det skulle t o m kunna bli så att en acceptans till videomöten kan leda till att fler jobbar på distans, vilket skulle kunna leda till att efterfrågan på hotellnätter faktiskt ökar (eftersom team måste träffas ibland). Det kan även vara så att det finns ett uppdämt behov av att träffas efter Corona-isoleringen. Det känns också fullt rimligt att de trender som inte har med Corona att göra kommer att hålla i sig. T ex tror jag att andelen utländska turister i Sverige kommer att fortsätta att öka.

I Bråses analys i DI så lyfts den skrala balansräkningen fram. Det är nog få som trillar av stolen av att ett hotellföretag har det ekonomiskt tufft efter en pandemi. Det är självklart så att det ser illa ut, men att det ser illa ut har gjort att man har kunnat omförhandla hyreskontrakt och dessutom fått olika former av bidrag. Det är absolut tufft, men jag ser det som en temporär tuff tid och att företaget kan komma ut starkare efter denna pärs. Det är mycket möjligt att jag har fel och det är även möjligt att jag har rätt, men att det tar betydligt längre tid än vad jag tror (det har hänt förr). Jag gillar dock vad jag ser och jag tror att Scandic kan komma att överraska under 2021. Det räcker med lite ljus för att det skall kunna vända ganska snabbt. Min gissning är att vi kommer att se kurser runt 45 SEK under 2021. Det kan komma snabbt och sannolikt kommer det att svänga mycket under året, men jag tror att någon gång under 2021 så kommer vi att se så höga kurser. Det är upp mer än 50% från dagens kurs och det är enligt mig väldigt, väldigt offensivt. Att sticka ut hakan på detta sätt är kanske att vara övermodig, men om jag har rätt så kommer det att kännas extra skönt. Det är dock hög risk och det kan mycket väl bli en snabb resa nedåt om t ex vaccineringen tar längre tid eller om det kommer nya bakslag i Corona-kampen.

Doro (nu 45 SEK, riktkurs 55 SEK under 2021)

Jag tror ganska mycket på Doro och jag tror att man håller på att bygga upp något intressant med sina trygghetslarm. Om det blir så att man får till en affär med sina telefondel spå kan det sätta fart på kursen. Det är hög risk och jag tycker att dagens värdering inte är ett fynd. Det finns nog en uppsida hur som helst och jag tror att kursen kan hoppa upp till runt 55 SEK under 2021. Eventuellt triggas en uppgång av att det sker en strukturaffär, eller att de spekuleras om en affär, eller så triggas uppgången av att Care-delen fortsätter att utvecklas fint. Efter Corona-ädreboendedebaclet så tror jag inte att efterfrågan på trygghetslarm kommer att minska. Doro ligger i min portfölj.

Tobii (nu ca 55 SEK, riktkurs 70 SEK under 2021)

Tobii är en chansning och jag vet inte om det är rätt att ta med ett bolag som Tobii på en lista som denna. Jag har lyft fram Tobii tidigare och jag tycker att tekniken är intressant, dock har det skett en uppvärdering och det är ingen fyndvärdering som jag ser det. Jag tror dock att tekniken kommer att vinna mark och jag tror att det talar till Tobiis fördel. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om Tobii blev uppköpt faktiskt. Man fick backa från ett av sina förvärv för ett tag sedan och det är möjligt att det har satt igång en del tankar. Det skulle sannolikt vara lättare att få ut tekniken på bred front om man är del av någon av de stora amerikanska drakarna. Det ligger mycket förhoppning som jag ser det i Tobiis kurs, men det behöver inte nödvändigtvis vara fel. Jag äger aktien och jag tror att utvecklingen kan bli god under 2021. Hög risk.   

Inga kommentarer: