07 april 2020

Byggmax, Camurus, Tobii: Coronaeffekter

Det har hänt en del med Byggmax den senaste tiden. Carnegie har mäklat två stora poster. Det har kommit information som tyder på att mars månad verkar ha varit ovanligt stark pga mycket hemarbete i ljuset av Corona (antar jag). I underlaget till årsstämman så föreslås det att bolaget skall få bemyndigande att återköpa aktier, vilket sannolikt skulle kunna hålla uppe kursen. Det har även varit en del insiderköp. Det skall bli intressant att läsa Q1-rapporten som kommer den 21 april, om jag kommer ihåg rätt. Min riktkurs, pre-Corona skall tilläggas, var 40 SEK och jag tror eventuellt att det fortfarande skulle kunna vara möjligt under året. Vi får se.

Det som det inte skrivs så mycket om är att Byggmax har en ganska fördelaktig position jämfört med sina konkurrenter. Bauhaus och Hornbach har det sannolikt ganska kämpigt på sin hemmamarknad, Tyskland, där jag antar att restriktionerna varit större än i Sverige, vilket är Byggmax största marknad. Jag antar att detta kan vara en pusselbit i sammanhanget och en anledning till att Byggmax väljer att öka med ytterligare butiker, vilket nyligen annonserades.

Camurus har aviserat att försäljningen av Buvidal går bra, riktigt bra till och med. Jag tror att det är väldigt positivt för företaget och jag tror att om produkten vinner bred acceptans så kan det bli riktigt intressant. Jag vet inte riktigt vad jag skall räkna med när det kommer till riktkurs, men jag jobbar i nuläget efter att en kurs på 130 SEK skulle kunna vara möjligt. Tyvärr kan jag bolaget och branschen för dåligt, men det verkar som att produkten är efterfrågad och jag tror att en bra start kan vara mycket värt.

Till skillnad från de två förstnämnda så har Tobii inte haft några positiva signaler. Nyligen aviserade man att man varslat personal och att man anpassar kostymen. Det är tråkigt och inget bra tecken även om det heller inte skall överdrivas (även om det naturligtvis är tråkigt för de drabbade). Jag tror att Tobii kan komma tillbaka och jag tror fortfarande att tekniken har en framtid. Det är dock ett förhoppningsbolag och risken är att det tar längre tid innan tekniken når bred användning, och det är inte bra. Jag ligger kvar, men jag har bestämt mig för att inte öka. Det kan vara dumt, men det får framtiden utvisa.

Inga kommentarer: