04 februari 2020

Byggmax: Kan Byggmax göra en liknande resa som HM?

Jag brukar inte skriva så mycket om investeringsstrategi och det hade jag egentligen inte tänkt göra idag, men en sak som jag ofta försöker mig på när det kommer till investeringar är att hitta case där jag har en annan syn än vad de flesta andra verkar ha. Om jag inte helt missuppfattat så bör det göra mig till en contrarian (och om det är en allmän uppfattning så kommer jag nog att börja kalla mig någonting annat).

Ibland kan det vara bra att ha en annan åsikt - att vara contrarian - och ibland är det fel. Det viktiga är att man har mer rätt än fel och att man inte har alla ägg i samma korg (vilket jag för närvarande mer eller mindre har i Byggmax). Många gånger tror jag att det är lättare att bara hänga på aktier som verkar ha en bra utveckling - hitta momentum, dock så passar det inte mig så bra.

Vad gäller Bygmax så tror jag att många underskattar potentialen i bolaget. Det har jag varit inne på tidigare och det har hittills inte varit speciellt bra. När marknaden tycker att man skall satsa på e-handel så har Byggmax satsat mycket på att bygga upp sitt butiksnätverk. I år ska man öppna ytterligare 10 butiker om jag inte missuppfattat. Det är tydligt att man har en plan och att man tror att man kommer att ha nytta av sitt butiksnätverk. Man tror på mindre butiker med trädgårdsavdelning kombinerat med e-handel. Fördelen med ett sådant upplägg är att man har lägre operationell kostnad jämfört med många konkurrenter på många sätt drivet av att man har bättre logistik (om jag förstått det rätt).

HMs nya VD Helena Helmersson har uttalat sig om hur hon ser på den fysiska butikens framtid, se länk nedan. Det går så klart inte att direkt översätta vad Helena säger om HM till Byggmax, men jag tycker att det är intressant att höra att hon resonerar på ett liknande sätt som Byggmax verkar göra. Naturligtvis sitter HM med en massa butiker och det är klart att det påverkar uttalanden som detta. Man kan ge det olika vikt med andra ord. Jag tror inte att de fysiska butikerna kommer att försvinna, men jag tror att de kommer att behöva anpassas till en ny verklighet, och jag tror att Byggmax står bättre rustade än en del andra.

En anledning till att Byggmax svajar lite och har gjort det ett tag beror, tror jag, på att en del fonder väljer att minska. Om man tittar på de största ägarna Q4 och Q3 så har tre fondbolag försvunnit ur listan över de största ägarna. Tyvärr tror jag inte de har sålt färdigt och jag tror att de kommer att göra sig av med alla aktier. Det finns helt enkelt ingen anledning att ligga kvar med ett litet obetydligt innehav. Om fondbolagens nettoförsäljning skulle bytas ut mot nettoköp så skulle det kunna få fart på kursen, eventuellt.

Det som jag lite funderar på utöver Byggmax är om det är klokt att minska något på andelen aktier framöver. Jag tror att uppsidan säkert finns, men jag ser också risker. Enligt mitt sätt att se så har aktiekurserna successivt anpassat sig till de låga räntorna och jag tror att det ska mycket till för att aktierna skall kunna pressas upp ytterligare, däremot skulle det omvända kunna ske. Det är i nuläget bara en fundering och den skall ses i ljuset av att jag ligger med stor exponering mot aktier (dock obelånad, eller ja bolån har jag iofs).

https://www.market.se/nyhet/sa-vill-hms-nya-vd-fornya-butikens-roll-ska-bli-logistiknav


1 kommentar:

Roadstar sa...

Vi får hoppas att byggmax kan komma igen, jag ligger mycket back i den. Dom delar ut i år alltid något.