04 januari 2020

Bokrecension: Where good ideas come from av Steven Johnson

Jag läser en del böcker och ganska sällan så skriver jag ner någonting om böckerna som jag läser och det är lite synd eftersom jag snabbt glömmer bort vad jag läst och kanske ännu mer var jag har läst olika saker. Sedan ett tag tillbaka så har jag för vana att markera genom att göra ett hundöra när jag stöter på intressanta partier i en bok. Fördelen med detta är att jag kan lättare hitta tillbaka till intressanta exempel eller annat som jag tycker kan vara värt att komma tillbaka till. Det gäller ju så klart att man vet vilken bok som man läst vad i och genom att göra lite korta anteckningar på bloggen så tänkte jag göra det lättare för framtiden. Om det dessutom kan få någon att få upp ögonen för en bok som han/hon tycker är intressant så är det så klart ett trevligt plus.

Boken som jag senast läst heter "Where good ideas come from" av Steven Johnson. Det är inte en helt ny bok utan den gavs ut 2010. Även om de flesta tankar som finns med i boken inte har något direkt bäst före datum så spelar det in lite att boken är tio år gammal, men inte märkbart. Till exempel skriver Steven väldigt positivt om Twitter och vad sociala medier kan föra med sig för positiva saker. Det stämmer säkert fortfarande på många sätt än idag, men om Steven skulle skriva samma bok idag tio år senare så tror jag att han hade haft en lite annan inställning och kanske gett en mer nyanserad bild. Det är inte bara positivt och att det verkade vara det för tio år sedan är fullt förståeligt, dock idag när sociala medier har fått en helt annan plats i vardagen så tycker jag att bilden är lite annorlunda. Det är möjligt att det inte beror på att boken är tio år gammal utan mer på att jag har en annan bild än Steven, eller som det kanske ofta är så är det en kombination.

Detta är dock ingen bok om sociala medier utan en bok om hur idéer uppstår. Vad gör att människor kommer på saker? Det kan låta som en filosofisk fråga och det kanske man kan få det till också. Boken behandlar det dock mer ur ett naturvetenskapligt synsätt. Hur har förutsättningarna varit när stora idéer tillkommit? Är det bra med patent? Finns det saker att lära sig från Darwins teorier som går att tillämpa när man skall försöka bygga en miljö där idéer frodas?

Boken är till sin uppbyggnad strukturerad. Steven har identifierat sju aspekter som han behandlar var för sig på ett intressant sätt med relevanta exempel. Det är ett relativt enkelt språk även om det på sina håll dyker upp ord som man inte vanligtvis stöter på. Boken är på runt 200 sidor och jag uppskattar att man kan läsa igenom boken på 6-8 timmar.

Överlag så är det en bok som jag rekommenderar. Det är inte en bok som bara har sammanställt information som är relativt lättillgänglig. Möjligen kan man tycka det om man kan mycket om ämnet sedan tidigare, men för mig som snubblat över boken, så upplevde jag att det framfördes en hel del intressanta poänger i boken. Jag är generellt sett inte förtjust i böcker som mest sammanställer information utan jag vill gärna läsa om någonting nytt - idéer som är intressanta och som utmanar. Tyvärr tycker jag att många aktieböcker är just bara sammanställningar och det gör de flesta ganska oinspirerande att läsa, tycker jag.

Om man nu är intresserad av aktier och börsen, ska man då läsa boken? Det finns egentligen ingenting i boken som direkt knyter an till investeringar, men jag tycker att det finns saker att lära. I boken pratar t ex Steven om plattformar likt Youtube och hur dessa ofta blir väldigt viktiga. Det är intressant att läsa om och jag tror även att det kan vara någonting som kan vara av intresse när man investerar. Om man t ex tidigt kan se att ett bolag på ett eller annat sätt erbjuder en plattform som kan komma att bli väldigt viktig för många så skulle det kunna vara en bra anledning att köpa aktier. Amazon tycker jag är ett bra exempel. Jag ser Amazon idag som ett företag som erbjuder ett antal plattformar som används av många på olika sätt, och inte i första hand som ett retailbolag. Värdet ligger i att det är attraktivt för andra att använda Amazon för att sälja sina varor, dvs Amazon är en plattform som man använder för att nå kunderna. Om man insett detta tidigare kanske man hade kunnat se bolaget på ett annat sätt än vad många andra ser på bolaget och på så sätt kunna se den enorma tillväxtresan som Amazon gjort. Det är naturligtvis enkelt att säga någonting sådant här i efterhand, men som exempel fungerar det tycker jag. Annorlunda uttryckt, efter att ha läst denna bok så tror jag att man är bättre rustad för att värdera bolag som bygger på en eller flera innovationer. Det finns säkert även en poäng att gå lite utanför boxen och läsa sådant som man inte vanligtvis läser. Sannolikt så hjälper det till att få en att hitta nya ingångar och infallsvinklar.

Boken kan även fungera som present till någon som håller på med innovationer på olika sätt. Det kan vara att han/hon arbetar med utveckling av nya produkter, är konsult inom liknande områden eller bara är allmänt intresserad av att lära sig nya saker.

Sammantaget, boken är klart läsvärd. Den får 4 av 5. Det är ingen bok som förändrar livet för en och som man gång på gång återvänder till, men den är intressant och det är mycket möjligt att den sätter igång en del tankar hos en. Det är alltså inte enbart ett trevligt tidsfördriv utan en bok som man lär sig något av utan att det känns ansträngande eller tråkigt.