25 september 2019

Byggmax: Mina vanliga, uttjatade tankar ännu en gång

Ett bra tips när man handlar med aktier är att man skall jobba med marknaden och inte mot den. Om en aktie är i en nedåtgående trend så skall man med andra ord inte kasta sig på köpknappen. Ett annat bra tips är att inte kasta bra pengar efter dåliga pengar, dvs om det visar sig att det inte var en bra idé så skall man acceptera det och avsluta, inte förvärra genom att öka exponeringen. Det brukar också sägas att om man har nått en målkurs så skall man agera, inte tänka att det kan gå upp ytterligare. Samtliga dessa visdomar har jag inte följt i fallet Byggmax.



Det är mycket som inte gått riktigt som jag har tänkt mig. IFRS 16-effekterna hade jag inte koll på när jag köpte in mig och jag hade heller inte kunskap och förmåga att se att dessa effekter skulle påverka bolaget så att man ställde in utdelningen. Det är naturligtvis möjligt att det fanns ytterligare anledningar till att man ställde in, men jag känner mig tämligen säker på att IFRS 16 var en ganska viktigt komponent.

En annan sak som jag missbedömde var Q2-rapporten. Jag trodde att Skånska Byggvaror skulle visa hygglig vinst och omsättning, och att vändningen därmed skulle anses avklarad. Det var kanske inte helt fel. Tyvärr var inte koncernen som helhet så övertygande som marknaden hade trott, och det missbedömde jag tvåfalt. Dels så trodde jag att marknadens förväntningar var verkligen lågt ställda, dels så trodde jag att man skulle leverera bättre än vad man faktiskt gjorde.

Även om mycket har gått fel kursmässigt så behöver det så klart inte innebära att bolaget går dåligt. Det finns dock en del som oroar. Det första som oroar är att man inte riktigt verkar få igång tillväxten trots att man öppnar många nya butiker. Det är möjligt att det tar ett bra tag innan butikerna är igång och det är möjligt att effekten av de nya butikerna fortfarande ligger en bit fram, men jag är rädd för att förhoppningarna inte kommer att infrias, tyvärr. Det saknas inte byggvaruhus och det är många byggprojekt som inte är helt nödvändiga. Kanske kan det vara så att en del av gör-det-självarna har börjat intressera sig för annat, kanske har "Äntligen hemma" och andra hemmafixarprogram peakat. Jag vet inte. Det finns kanske inte så mycket mode i gör-det-själv-genren eller så gör det.

Även om jag i grunden är positiv till trädgårdssatsningen så gör den mig också orolig. Det är inte enkelt att sälja trädgårdsprodukter i stor skala till konsumenter med bra vinst. Plantagen har provat och det har varit tufft. Kanske gör Plantagen fel och kanske kommer Byggmax att göra rätt, vem vet? Jag är rädd för att satsningen på trädgård till viss del kan vara en desperat åtgärd för att få igång tillväxten. Förhoppningsvis har jag fel. Om man skulle få till ett koncept som lockar kunder till butikerna så har man någonting som kan vara riktigt, riktigt bra. Det återstår dock att se och jag är ibland rädd att man underskattar svårigheten att sälja växter. Framförallt är det svårt om man inte skall ha så mycket personal.

Om det nu är så att kursutvecklingen den senaste tiden inte är en effekt av att det går dåligt för bolaget så måste det så klart finnas någon annan anledning till att kursen trycks ner. Min gissning är att det handlar om att någon av de större ägarna har bestämt sig för att minska och inte hittat någon som kan tänka sig att köpa hela posten som man tänkt sälja utan att man istället fått punpa ut aktierna succcessivt. Om man tittar i mäklarhistoriken så har Enskilda sålt aktier för 36 miljoner under den senaste månaden. Det bör motsvara cirka 2% av bolaget om jag inte helt snurrat till det. Det är ganska mycket aktier att pumpa ut om det inte finns direkta köpare på andra sidan. Det kan vara önsketänkande från min sida, men jag tror att kursen är nedtryckt av att större aktörer vill minska, inte för att bolaget går direkt dåligt.

Ett mått som jag tycker funkar hyggligt som sanity check är bolagsvärde per butik. Om man räknar 1800 MSEK (börsvärde) plus 500 MSEK (skuld, ej IFRS 16) delat med 170 butiker så landar man på 13-14 MSEK per butik. Det tycker inte jag känns särskilt utmanande.

Det skall bli väldigt intressant att se Q3-rapporten om ungefär en månad. Jag kommer sannolikt inte att sälja något innan dess, men eventuellt om kursen skulle göra en tjurrusning uppåt så får jag tänka om. Eftersom jag redan sitter på en hel massa aktier (relativt sett) så borde jag inte köpa på mig mer och så kommer det nog också att bli, men helt uteslutet att jag gör ett litet köp innan rapporten kan inte uteslutas.

Inga kommentarer: