08 september 2019

Byggmax: Insiders, mäklarstatistik och Google Trends

Byggmax stack ner en del efter Q2-rapporten och det har inte varit klang och jubelsång sedan mitten av juli för aktiekursen. Det har gått ganska dåligt kan man sammanfatta det hela med. Jag har fyllt på med fler aktier för jag tycker inte att det ser katastrofdåligt ut. Tyvärr så blev jag lite girig och tog inte hem vinst vid 40 SEK som var min plan utan jag ville vänta in Q2 för jag trodde att den eventuellt skulle kunna överraska uppåt, men så blev det inte. Det blev överraskning nedåt istället.

Om man tittar lite på Google Trends så ser det utan enligt följande (två år bakåt).



Det går inte att dra för stora slutsatser av Google Trends som jag ser det, men jag tycker att det är rimligt att anta att Q3 inte ser ut att bli värre än Q3 förra året. Eftersom kursen är ganska nedpressad så skulle det eventuellt kunna leda till att en och annan blir köpsugen. Vi får se.

Kursutvecklingen ser ut enligt nedan:


Om man tittar på hur det har handlats av insiders så tycker jag att det ser ganska bra ut.
https://trader.di.se/index.php/quote/insider/31717

Även om det är vanskligt att dra några stora slutsatser från mäklarstatistik så kan det vara så att det har varit ett ganska stort säljtryck från några stora aktörer. Eventuellt skulle det kunna få till effekt att när säljtrycket avtar så hoppar vi upp från 30SEK-nivån.
https://trader.di.se/index.php/quote/maklarstat/31717

Det man också ska komma ihåg när det kommer till Byggmax är att aktien är mer eller mindre bortglömd. Det fanns en tid när ganska många pratade om Byggmax, men efter fadäsen med Skånska Byggvaror så har aktien hamnat i frysboxen. Man kan så klart fundera på hur stor roll det spelar i sammanhanget, men jag tror att det kan spela viss roll.

Jag skulle kunna skriva att jag tror att en del av de butiker som öppnats de senaste åren sannolikt kommer att börja bidra mer och mer, att det finns en del att förbättra inom Garden, IFRS 16-effekter mm som egentligen är de stora anledningarna till att tro på en uppvärdering, men det har jag redan skrivit om. Det skall bli intressant att följa kursen under resten av året.

Riskabelt såklart och om man vill ha lägre risk så skall man sannolikt titta på något annat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltid intressant att följa med på Google trends. Brukar även titta en på similarweb som försöker uppskatta hur mycke trafik som faktiskt genereras till olika hemsidor. Hur pålitligt det är vet jag dock inte. Och dom har bara 6 månaders historik så man kan inte jämför med samma månad förra året vilket är synd i ett så säsongs-varierat bolag som byggmax.

https://www.similarweb.com/website/byggmax.se#overview