15 november 2018

Byggmax: Vart är vi på väg?

Det har till viss del blivit som jag trott, men ändå inte. Jag trodde att det kunde komma tuffare tider och jag tyckte att det var klokt att ta det säkra före det osäkra och därför sälja mina relativt sett stora poster i Investor och Industrivärden. Det som inte har blivit som jag trott är att Byggmax inte har fortsatt upp utan fallit tillbaka till rekordlåga nivåer och den fallande kniven Mekonomen har gått så som det brukar med fallande knivar. Camurus faller som allt annat och att det möjligtvis sannolikt kommer att komma positiva besked inom kort verkar det inte vara det som alla tänker på.

Det som är intressant med generella nedgångar är att det ofta blir ganska onyanserat. Allt går mer eller mindre ner, vilket bland annat gör att bolag som har relativt goda utsikter och som inte påverkas märkbart av Brexit, handelskrig och andra storfrågor ändå går ner. Jag tycker till exempel att Byggmax dras ner på ett sätt som inte riktigt avspeglar bolagets framtidsutsikter. Nu sitter jag med en massa Byggmax-aktier redan så det finns så klart element av "confirmation bias" i min analys, men när jag försöker se nyktert på saken så ser jag följande triggers i Byggmax:

- Byggmax handlas på rekordlåga nivåer och sett till vad som är rimliga framtida vinster så är nyckeltalen inte så ansträngda enligt mitt sätt att se.

- Bolaget behöver nödvändigtvis inte bara påverkas negativt av sämre ekonomiska tider. I stort så är det naturligtvis negativt att kunder har mindre pengar att röra sig med. Det man dock inte skall glömma är att Byggmax är en lågprisaktör och om tiderna blir sämre är det inte otroligt att lågprisaktörer tar marknadsandelar, kanske t o m till den grad att försäljningen som helhet kan öka även om försäljningen inom branschen i stort viker. Till kombinationen skall man lägga att det kanske är så att man väljer att göra vissa projekt själv istället för att använda hantverkare. En förflyttning från professionella hantverkare till gör-det-självare bör gynna Byggmax, som jag ser det.

Butiksnätverket som man bygger upp har ett värde i sig. Det verkar inte vara någon annan än jag som ser något värde i att det öppnas Byggmax-butiker i mindre orter, men jag tror att det finns ett värde i detta. Det skulle inte förvåna mig oerhört om det kommer att lanseras olika typer av samarbeten mellan Byggmax och t ex MatSmart eller drömpartnern Amazon (även om det ligger en långt fram i så fall och är väldigt osannolikt). Byggmax har möjlighet att ta emot paket från dessa och agera utlämningsterminal. Det är inte alltid en superaffär att agera utlämningsterminal, men eftersom det är allt annat än billigt att köra ut paket till personer som bor i mindre orter så skulle det kunna vara ett alternativ att ha utlämningsterminaler istället för hemkörning. Det är inte något som ligger nära i tiden som jag ser det, men hur det än är så håller man på att bygga upp ett intressant nätverk av butiker som skulle kunna vara intressant sett ur ett e-handelsperspektiv. Mindre paket kan man så klart hämta på ICA eller liknande, men när det kommer till större varor så skulle Byggmax ha en struktur som funkar.

- Andra halvan av Q3 bjöd på bra försäljning. Om jag inte minns rapporten helt fel så var sommarmånaderna tuffa pga värmen, men att september var en riktigt bra månad. Det skulle inte förvåna mig om en del av detta har spillt över till oktober. Oktober i år sticker inte ut som ovanligt kall utan som en ganska normal oktober. Det regnade en hel del under oktober 2017 (om jag inte har fel för mig) och om något så bör oktober 2018 vara bättre än oktober 2017 sett bara till väderaspekten. Hyggligt väder och eventuellt en förskjutning av inköp pga en riktigt varm sommar kan vara en bra kombination för en hygglig start på Q4.

- Fler butiker. Det har öppnats en hel del butiker under 2017 och 2018. Det bör allt annat lika leda till att försäljningen ökar. Det bygger så klart även kostnader, men så som jag ser det så bör det leda till att försäljningen ökar.

- Skånska Byggvaror har minskat en hel del redan. Om man jämför kvartal för kvartal hos Byggmax så är det stora minskningar för Skånska Byggvaror. Jag tror att man kanske redan under Q4 har kommit ner på nivåer för Skånska Byggvaror så att det inte längre minskar lika mycket, men kanske kommer det dröja ytterligare ett kvartal eller två innan Skånska Byggvaror-minskningen avtar eller till och med ligger still.

- Det kommer en utdelning om ungefär ett halvår. Om ungefär ett halvår så kommer det en utdelning på kanske 2 SEK. Det är möjligt att det blir mer och det är så klart möjligt att det blir mindre, men jag räknar med 2 SEK i mina antaganden. Sett till dagens kurs på 33,50 SEK så är det inte försumbart. Det är inte försumbart i sammanhanget. Naturligtvis är inte en utdelning något som kommer ner från himlen utan har en koppling till aktiekursen, men jag tror inte att det skall förbises ändå. Min hypotes är att det kan driva kursen uppåt i takt med att vi närmar oss utdelningsdags.

Även om jag hade hoppats att Q3-rapporten skulle göra att kursen hoppade upp ett snäpp och att vi inte skulle komma ner på dessa nivåer igen så känner jag mig hyggligt bekväm ändå. Jag väljer idag bolag med vad jag anser har en begränsad nedsida, vilket är lättare sagt än gjort och det finns absolut undantag, tex Camurus. Vi får se var det hela landar. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Byggmax må ha bra nyckeltal nu men vad händer när räntan går upp? Jag tror aktiemarknaden räknar på en rejält högre ränta om 6 månader, därav kursraset./Knutte

Charlie sa...

Det beror på vad du menar med rejält högre ränta. Min utgångspunkt är att det är sannolikt att räntan kommer att höjas två gånger under de närmaste sex månaderna och att vi då hamnar på nollränta. Det kommer så klart att innebära högre ränta för konsumenter, men jag tror inte att det kommer att påverka Byggmax så mycket som många vill få det till. Byggmaterialförsäljningen kommer att gå ner i takt med att bostadspriserna går ner och bostadspriserna kommer att gå ner i takt med räntan. Det är nog en generell sanning, men det är lite för generellt i mina ögon. Jag tror att ett trädäck som håller på att rasa samman kommer att ersättas även om ränta är 0% och inte -0,5%. Det som skulle kunna skjutas på framtiden är köksrenoveringar, badrumsrenoveringar, tillbyggnader och andra större projekt, men jag tror att en del mindre projekt och underhåll inte kommer att påverkas lika mycket. Det talar till Byggmax fördel, som jag ser det.

Det som också skulle kunna vara positivt för Byggmax med "tuffare tider" är att fler väljer att handla billigt och göra det själv, men det har jag redan skrivit om.

Dessutom, allt skall ses i ljuset av förväntningar. Om man tycker att förväntningarna, som avspeglas i kursen, så skall man hålla sig borta. Jag tror att förväntningarna kan slås och jag tror att förväntningarna kan komma att skruvas upp. Rätt eller fel, vi får se.