22 september 2018

Byggmax: En liten post

Byggmax har haft det tufft en längre tid och tittar man på dagens nyckeltal så ser det inte så speciellt positivt ut, som jag ser det. Mycket av Byggmax problem går att härleda till köpet av Skånska Byggvaror enligt vad jag förstår. Även om en del verkar ha blivit fel med detta köp så tycker jag att det verkar som att man snart kan lägga detta till handlingarna, och om det är fallet så är det möjligt att många inom kort börjar att se på aktien med andra ögon.

Förutom att jag tror att en del av de faktorer som tyngt kursen det senaste året snart har verkat ut så tycker jag att de initiativ som jag läser om känns intressanta. Man aviserade precis att man kommer att sälja service av värmepumpar. Även om denna tjänst sannolikt inte spelar någon större roll för resultatet de närmsta kvartalen så tycker jag att det är bra att man tänker nytt. Jag tror att det finns många som inte köper värmepumpar hos t ex Byggmax just för att man känner att installation och service kan bli ett problem (på goda grunder ofta). Det är möjligt att jag har fel, men min känsla med Byggmax är att man står för en hel del av nytänkandet inom branschen. Att blanda upp erbjudandet med tjänster gör, som jag ser det, att man särskiljer sig från en del konkurrenter.


Om man tittar på hur aktieutvecklingen har varit de senaste åren så har det varit magert. Allt har inte varit guld och gröna skogar. Förtroendet för att man kommer att kunna vända och visa både fin vinst och fin tillväxt är förhållandevis lågt. Det är kanske så på goda grunder, men jag tror som sagt att bolaget kanske är på väg att omvärderas. Det skulle inte förvåna mig om man under nästa år kommer att kunna överraska en och annan, vilket skulle kunna leda till att värderingen hoppar upp.

Det jag även gillar med Byggmax är att man har gjort ganska mycket reklam och jag tror därmed att man för en hel del är "first in mind" när det kommer till byggvaror och liknande. Det är möjligt att jag har fel och att det finns andra aktörer som konsumenter föredrar över Byggmax, men jag tror att Byggmax ändå finns med i toppen när konsumenter listar vem som säljer byggvaror. Många av de aktörer som konsumenter eventuellt föredrar är inte så starka på ehandel, vilket gör att Byggmax på lite sikt skulle kunna vinna marknadsandelar från de mer etablerade aktörerna. Det känns heller inte otroligt att kombinationen av tjänster och ehandel skulle kunna bli en lyckoträff.

Byggmax är än så länge en liten post och det är inte alls omöjligt att den åker ut om jag hittar något som gör att jag känner mig tveksam. Min analys av bolaget är inte klar och jag kommer de närmsta veckorna att titta närmre på bolaget. Eventuellt så ökar jag om det känns riktigt lovande, men det är inte alls säkert. Om det blir en allmän rekyl nedåt under nästa vecka så kanske det kan bjudas på intressanta köptillfällen.Vi får se.



Inga kommentarer: