19 juni 2018

HM: Lars Frick säger köp

Idag  så läste jag att Lars Frick vågar gå mot strömmen och säger köp på HM. Det kan vara ett riktigt råd tror jag. Fast det är ingenting för den som vill ha en trygg investering.

Det talas mycket om att HM är den stora förloraren i den nya verkligheten med e-handel på allvar. Det är helt sant och det har till och med bevisats som jag ser det. Det finns aktörer som Zalando som inte fanns tidigare och kundernas handelsmönster har ändrats på ett sätt som inte bara är till HMs fördel (för att uttrycka sig väldigt milt).

Det jag tycker att man till viss del missar i debatten kring HM är att e-handeln bara är en del av förklaringen till att försäljningen knackar, i alla fall som jag ser det. Den stora anledningen till att man inte riktigt når ända fram är att man inte har produkter som kunder vill köpa, återigen som jag ser det. Fördelen med att det inte bara handlar om stora strukturella förändringar utan om att man inte har träffat helt rätt med produkterna är att det är lättare att komma till rätta med det senare.

Allt detta är bara mina egna spekulationer och Lars Frick har klätt sin analys med relevanta siffror så om du är intresserad av att höra åsikter om HM som inte går i samma linje som alla andra, läs Lars analys:

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/19/vaga-ga-motvalls-i-hm-kop-aktien-och-salj-inditex.html

Inga kommentarer: