06 juni 2018

Framtidsspaningar: Tandvården reformeras

Detta är ett ämne som jag inte känner till särskilt väl, och det är på inget sätt unikt. Jag har valt att inte backa för ämne som jag inte känner till och om jag klampar in på ett område och drar fram idéer som har blötts och stötts redan eller som har avfärdats på goda grunder så är det bara att kommentera.

Dagens ämne är tandvård. Jag träffade för ett tag sedan en läkare som sa att han bara gick till tandläkaren när han hade problem med tänderna och la till i en bisats att det var smått märkligt att gå till en läkare för att kolla upp något i förebyggande syfte. Det är sant att man går inte till en ortoped på årlig kontroll för att se att allt är i sin ordning, men är det annorlunda med tandläkare. Är det rimligt att gå med jämna mellanrum till en tandläkare för att kontrollera att allt står rätt till? Är det inte mer rimligt att gå när det blir riktigt illa? Spelar det någon större roll att lite tandsten tas bort en gång om året eller tänderna fluorpoleras? Jag är ganska övertygad om att preventivt arbete är bra och jag förstår att man går till tandläkaren regelbundet för att undvika att få ont eller att tandhälsan blir så dålig att det blir svårt att få tänderna tillbaka till ett OK skick, men är dagens tandvårdsindustri rimlig?

När jag läste på universitet var det många som inte brydde sig om att skaffa en ny tandläkare. Att åka "hem" för att gå till tandläkaren var inget alternativ och det fanns roligare saker att lägga pengarna på. Att hitta en ny tandläkare efter att studierna var heller inte överst på att-göra-listan och i många fall dröjde det 10-15 år innan det blev ett nytt tandläkarbesök. Förvånansvärt få hade några större problem med tänderna. Faktum är att de som haft ett långt uppehåll hade ungefär lika små problem med tänderna som oss andra som hade gått till tandläkaren en gång om året 10-15 gånger.

Att gå till tandläkaren en gång om året känner jag att man förväntas göra. Man ska inte dricka alkohol varje dag, inte gå mot rött, pensionsspara och gå till tandläkaren en gång om året (det var inte en fullständig lista, bara ett urval). Tandläkaren är en auktoritet och om tandläkaren säger att det är bra att ses en gång om året så är det säkert bra.

Det finns en annan problematik också. Hur vet man att tandläkaren talar sanning? Hur vet man att det rätt att borra lite för att fylla igen en ojämnhet? Gör tandläkaren sin bedömning helt frikopplat från att fler åtgärder innebär ökade intäkter? Min tandläkare är väldigt bra och hon brukar visa mig röntgenplåtar och diskutera med mig. Det gillar jag och jag litar på henne. Det som får mig att tro att detta är ett problem är en undersökning som "Uppdrag Granskning" gjorde för ett antal år sedan. Samma patient gjorde en undersökning hos ett antal tandläkare och variationen på vad tandläkaren tyckte man behövde åtgärda var stor. Från inga hål till, om jag minns rätt, fem hål.

Ibland så lyssnar jag på 25 minuter (podden som nu heter något annat). I ett avsnitt så pratade man om att man skulle mäta och föra in i sin "common space" (eller någon form av loggbok) en massa data såsom vilopuls och annat. Även om jag inte är så hälsoinriktad som Syding och Sundström (som håller i podden) så tyckte jag att tanken var intressant. Det jag framförallt fastnade för var att man kan göra ganska omfattande hälsokontroller på egen hand. Det är möjligt att jag lite grann missförstod, men som jag tolkade så menade man i podden att man genom att göra många olika mätningar skulle ha hyggliga förutsättningar att kunna upptäcka om något inte stod rätt till i kroppen.

För ett tag sedan så kom jag att tänka på att det borde kunna gå att på olika sätt upptäcka själv om saker och ting inte stod riktigt rätt till med tandhälsan. En lösning är t ex att mäta sammansättningen av salivet. Det borde inte vara så svårt. Man kan mäta pH-värde med enkla medel i en pool. Det borde kunna gå att göra något liknande med saliv. Om man vill göra det mer avancerat, och det kanske krävs för att få det tillförlitligt, så skulle man kunna använda kameran i mobiltelefonen för att dokumentera tänderna. Det är möjligt att man får komplettera med en spegel för att nå insidan. Bilderna skulle kunna jämföras med tidigare bilder för att se om saker och ting utvecklas åt fel håll. Ett annat sätt att kontrollera tandhälsan är att ha en sorts bettskena som mäter var det uppstår tryck när man biter ihop med skenan i munnen. Alla dessa prylar skulle kunna vara uppkopplade så att man skulle kunna få en diagnos automatiskt via datorn eller en app i telefonen.

Jag är på inget sätt säker på att det kommer att bli någon större skillnad i hur tandvården ser ut idag och i framtiden, men det skulle inte förvåna mig jättemycket om det kommer att komma olika typer av lösningar för självdiagnostik. Det som talar emot spaningen är att de som struntar i att gå till tandläkaren sannolikt även kommer att strunta i självdiagnostik-lösningar och de som idag går till tandläkaren för att känna sig säker kommer nog att fortsätta med det eventuellt kompletterat med ett självdiagnostikkit om man är riktigt intresserad (eller nojig).

Det var dagens spaning. Det skall bli intressant att se vad som kommer att ske i framtiden. 

Inga kommentarer: