30 september 2017

HM, Tobii: Minskad exponering mot börsen

Jag har den senaste veckan minskat i både HM och Tobii. I båda fallen gjorde jag mig av med ungefär hälften av mina aktier. I fallet med HM så är jag lite tveksam till att bolaget riktigt har framtiden för sig och på så sätt tyckte jag att det var vettigt att minska. Det är möjligt att jag säljer även resterande aktier, men jag ser det inte som otänkbart att man lyckas vända skutan och om så sker kan det vara intressant att vara med. Tobii är ett förhoppningsbolag. Det är inget fel med det och jag tror att Tobii mycket väl kan sitta på en teknik som kommer att användas brett inom en inte alltför lång framtid, men som alla förhoppningsbolag så är det hög risk. Eftersom jag tycker att börsen som helhet är ganska högt värderad så gjorde det i kombination med att jag ser en hög risk i Tobii att jag valde att stiga av till hälften.

För ett par dagar sedan så köpte jag även ett par XACT BEAR. Det är egentligen dumt och det handlar mer om gambling än investering, men hur som helst så trodde jag att marknaden skulle vända nedåt efter ganska många plusdagar. Än så länge har det varit en dålig affär. Det är möjligt att det vänder. Under nästa vecka så hoppas jag att jag kan komma ur med en liten vinst.

Inga kommentarer: