15 juni 2017

Hövding, HM: Jag fyller på

Idag så fyllde jag på med lite fler HM. Dagens reaktion tyckte jag kändes väl häftig och jag tror att det kan bli en liten uppstuds från dessa nivåer. Jag vet inte om det var så smart egentligen, men jag tror att nedgången just nu föder sig själv. Ingen vill sitta med Svarte-Petter och säljtrycket blir ganska stort. För den som har läst min blogg tidigare så är jag generellt skeptisk till HM och ser stora utmaningar för framtiden, men just nu så tyckte jag ändå att det kändes prisvärt. Mycket möjligt att jag minskar om det sticker upp några tior från dagens nivåer.

En annan aktie som jag har ökat i är Hövding. Jag har köpt på mig en del för runt 15 SEK. Enskilda verkar ha en väldig massa aktier som man vill trycka ut kring dessa nivåer så det har inte varit brist på aktier. Gissningsvis är det någon större aktör som av någon anledning har fått för sig att det är en god idé att stiga av. Vad detta beror på kan man naturligtvis fundera på, men något svar kommer man förmodligen inte att få.

Det som jag tycker talar för Hövding är att man har en bra trend. Produkten säljer och man visar fin tillväxt. Att marginalen minskar och att bolaget dras med förluster är sekundärt som jag ser det. Det viktiga är tillväxt. Om det inte finns en efterfrågan på produkten kan resten kvitta.

Det jag tycket många glömmer bort när man tittar på ett bolag som Hövding är hur produkten säljs. Det är 600+ cykelhandlare och andra intresserade affärer som säljer Hövding. Det är med andra ord ett stort nätverk av försäljningsställen, vilket kommer att leda till att när väl farten kommer upp som i Malmö/Lund så kommer det att slå brett och förhållandevis snabbt. Min gissning är vi står inför en tipping point och att tekniken blir alltmer accepterad.

Det finns de som hävdar att produkten är för dyr med sina 2700 SEK i slutkundspris. Jag tycker absolut inte att priset är ett problem och jag är otroligt nöjd att priset är så högt som det är. Det är inte särskilt avancerad teknik i en Hövding-hjälm skulle jag vilja påstå. Allt är såklart relativt, men många av de komponenter som man hittar i en Hövding känner jag mig tämligen säker på att man kan hitta i smartphones och andra teknikprylar. Mjukvaran tror jag inte heller den är så vansinnigt avancerad egentligen - en snabb acceleration följd av ett tvärstopp. Allt är naturligtvis relativt även när det kommer till mjukvara, men i jämförelse med att utveckla robotar som kan springa som en människa eller autonoma bilar som kör i stadstrafik så tror jag att Hövding-mjukvaran är förhållandevis enkel. Det är bra och jag menar inte att förringa när jag uttrycker mig som jag gör. Hårdvaran kan man säkerligen prispressa eftersom det inte är en massa specialkomponenter, vilket gör att man kan förbättra marginalen, och mjukvaran löser en uppgift som är förhållandevis specifik (skilja fall från icke-fall), vilket gör att det finns möjlighet att göra detta på ett tillförlitligt sätt.

Det som blir riktigt intressant är att Hövding ligger helt rätt i wearables-trenden. Till skillnad från klockor som talar om det ena och det andra (som man inte behöver veta och som mest stör) så kommer förmodligen framtida Hövdingar att själv kalla på hjälp. Intressant. Det öppnar upp för en massa intressanta säljargument som inte finns idag. Hövdings VD pratar om detta och lite annat i intervjun som finns via länken nedan:

https://www.wareable.com/cycling/hovding-cycling-safety-wearable-airbag-3579

Jag tror att det finns en del bolag som tittar på Hövding. Det är en del saker som ligger bolaget till last i nuläget. Den säljs inte i USA och jag är inte säker på att den hade gått att sälja i USA med tanke på olika lagkrav och godkännanden som krävs. Dessutom är det inte så många som cyklar i USA egentligen, men eftersom många investerare har amerikansk backning direkt eller indirekt så är det ingen fördel att man inte finns på den amerikanska marknaden.

Ett svenskt bolag som skulle kunna varit intresserat av att köpa Hövding, tror jag, är Thule. Thule vänder sig till den aktiva människan och Hövding-produkten skulle kunna fungera ganska väl i deras sortiment. Man hade snabbt kunnat pressa ner priserna och optimera produkten. Därefter hade man kunnat trycka ut den på olika marknader via sina uppbyggda kanaler. Jag tror inte att det kommer att hända, bl a för att Thule inte har gett sig in på hjälmmarknaden och på så sätt är man inte konkurrenter till de stora hjälmföretagen. Det är bara vilda spekulationer från min sida, men om kursen skulle falla alldeles omåttligt lågt så skulle det inte förvåna mig om något väljer att köpa ut bolaget från börsen. Det ligger inte nära i tiden förmodligen.

John Skogman, Börspodden, brukar ge Hövding en känga lite då och då, t ex har hans squashkompis Hövding lösts ut felaktigt. Oftast håller jag med John när det kommer till aktier, men i fallet Hövding tycker vi annorlunda. Det är sunt att vara skeptisk till ny teknik. De flesta nya idéer är dåliga helt enkelt, men vissa överlever. Ofta tar det ett tag innan man lyckas skapa en ny marknad. Jag har hört att det tar 10-15 år att skapa en ny marknad. Beroende på när man räknar att Hövding startade med full kraft så stämmer det ganska bra om man växer som man tänker att man ska göra - 250 MSEK år 2020 (om jag minns rätt).

Det ska bli intressant att följa Hövding. Det är nog inte så sannolikt att jag fyller på med mer aktier nu när jag ligger förhållandevis tungt i bolaget. Det är väldigt hög risk. Till exempel kan någon som cyklar råka ut för en olycka pga att produkten inte funkar som den ska. Det skulle leda till en massiv förtroendekris som skulle kunna knäcka bolaget. Tyvärr tror jag att det är ganska vanligt att hjälmar inte skyddar som det är tänkt pga att de inte sitter tillräckligt tight, men det ger inga löpsedlar. En Hövding som gör fel - blåses upp felaktigt så att någon krockar eller inte blåser upp så att någon slår sig eller till och med omkommer - skulle visa sig väldigt tydligt. Det är nästan märkligt att det inte redan hänt.

Mitt tips är att man kan sälja Hövding-aktier under hösten för över 20 SEK. Det är dock också möjligt att det blir nyemission eller att det kommer någon nyhet som skakar om bolaget. Hög risk med andra ord. Börja med att köpa produkten innan ni köper aktien. Viktigare att skydda huvudet än att växa kapitalet.

4 kommentarer:

arajs sa...

Hövding, hehe tror du verkligen på att den skall bli något? H&M skall ner till 150 kr och vända om ens det räcker, kanske ägarfamiljen köper ut bolaget...

Charlie sa...

Ja, jag tror att Hövding ska bli något. Det är därför jag har köpt aktier. Jag tror inte att HM kommer att gå ner till 150 SEK, men jag kan ha fel. Har du något som backar upp att Hövding inte kommer att slå? Har du något som backar upp att HM ska gå ner till 150 SEK?

Prius sa...

Tänkte lämna en kommentar kring användningsområden för cykel-"hjälmen" Hövding. Det är visserligen sant att det inte är så många som cyklar i USA däremot så har marknaden för elektriska skateboards exploderat där är ytterligare en intäktskälla. D

Charlie sa...

Intressant. Tack. Jag har faktiskt tittat lite på en el-skate board själv, inte superseriöst, men det verkar kul.

Jag hoppas nästan att det ligger en bit fram i tiden. Man bör, som jag ser det, först ta cykelmarknaden och jag tror inte att man ska satsa på för mycket på samma gång. Ridsport ligger nog också nära till hands.