26 februari 2017

Elcyklar, lastcyklar och "vanliga" cyklar

Den senaste tiden så har jag tänkt mycket kring elcyklar och cykling generellt. Det handlar dels om ett eget behov, dels om att jag tycker att cyklingstrenden som för närvarande råder är väldigt intressant. Här i Sverige har vi inte sett elcyklar i samma utsträckning som man har gjort i andra länder. Vad jag förstår är föregångslandet när det kommer till elcyklar Nederländerna. Jag såg någon uppgift som sa att mer än varannan cykel som säljs idag i Nederländerna är en elcykel. Dubbelkolla gärna och om du vet att sanningen är en annan så lägg gärna en kommentar. Hur som helst, det råder en cykeltrend påeldad av ett antal sub-trender. Elcyklar är en trend som driver cykelförsäljning och cykelanvändande och en annan trend är att landsvägscykling de senaste åren har blivit allt vanligare. En ytterligare trend, som jag ser det, är att lådcyklar och andra typer av lastcyklar har blivit allt vanligare. En bloggare som gärna visar sin Bullit-hoj är Onkel Tom, och förhoppningsvis har det inspirerat många. Jag blir jättesugen på en Bullit när jag ser Onkel Toms videoklipp och inlägg om sin cykel.

För att knyta tillbaka till elcyklar så tror jag att trenden fortfarande är i sin linda. Bosch, Yamaha och Shimano har alla tagit fram intressanta elmotorer för elcyklar och de flesta märken har elcyklar i sin produktportfölj. Det finns så klart undantag, men elcyklar är sedan ett par år tillbaka en viktig del av cykelvärlden, som jag ser det. Som så ofta när det kommer en ny typ av produkter på marknaden så uppstår det även nya företag som fullt ut satsar på denna trend. Ett sådant svenskt företag är EcoBike som har funnits några år. EcoBike må vara relativt ensamma i Sverige, men sett utanför Sveriges gränser så finns det många exempel på dedikerade elcykelmärken. Priserna på elcyklar är idag ganska höga skulle jag vilja säga. Min gissning är att det inte är cykelmärkena som gör stora vinster utan jag tror att motortillverkarna tar ganska bra betalt för motorerna och batterierna. I takt med att marknaden växer så kommer förmodligen priserna att sjunka en del. En anledning är att mittmotorerna som idag nästan alla premiumelcyklar har är en ganska ny företeelse på bred front.

Om man tittar på en annan trend - lastcykeltrenden - så är denna trend inte skild från elcykeltrenden utan de sammanfaller ganska ofta. Det är inte så konstigt. De som köper en lastcykel gör det för att kunna cykla med barn eller annan last och en hel del, precis som Onkel Tom, gör det för att kunna slippa köra bil. Om man inte gillar att svettas eller av annan anledning känner att man behöver lite extraskjuts så överväger man säkerligen ofta att ha en elassisterad lastcykel. Om man antar att siffran att varannan cykel som säljs i Nederländerna är en elcykel så skulle jag anta att den siffran är ännu högre för lastcyklar. Vad gäller pris på en elassisterade lastcykel så är det ganska högt, runt 30-40 000 SEK är inte någon superhög siffra även om det naturligtvis finns billigare alternativ. Min gissning är att denna siffra kommer att gå ner. Precis som att det finns dedikerade elcykelmärken så finns det även dedikerade lastcykelmärken. För en tio år sedan så kallade jag lådcyklar helt enkelt för Christiania-cyklar för att de var de enda lådcyklarna som jag kände till. Idag har Christiania-cyklarna fått sällskap av många andra märken.

Det roliga i sammanhanget är att lådcyklar och Long John-cyklar, som Bullit-Onkel Tom-cykeln är ett exempel på, inte är några nya innovationer på något sätt. Istället är det de exempel på slumrande cykeltyper som har väckts till liv igen och som har förfinats med nya material, anpassats efter dagens behov och i vissa fall fått en elmotorer. Cyklar med hjälpmotorer är förresten inte heller något nytt egentligen. Precis som elbilar så har det funnits sådana för väldigt länge sedan, men av olika anledningar, bl a för att bensin/diesel-bilkörande blivit den dominerande transportformen, så har de fallit i glömska, men på senare år fått en liten revansch.

Om det hade funnits något bolag på börsen som hade varit del av cykeltrenden så hade jag gärna investerat, förutsatt så klart att de verkade vara välskötta och att de hade framtidsplaner som kändes genomarbetade och genomförbara. Det verkar dock som att de flesta bolagen som verkar inom denna marknad är ganska små och inte är noterade.

Ett märke som jag lite grann har fastnat för är tyska Riese & Müller. Det finns säkert många andra bra märken, men deras cyklar verkar vara trevliga tycker jag. De är inga budgetalternativ. I Sverige säljs de bland annat från Elcykelbutiken.

För egen del så har jag i princip bestämt mig för att inte köpa en elcykel. Det blir lite för dyrt tycker jag och jag är inte heller helt bekväm med att parkera en elcykel var som helst, vilket så klart begränsar användningsområdet. En cykel som jag tycker verkar vara en väldigt trevlig cykel är Canyon Commuter 5.0, se nedan.

Det är möjligt att jag uttrycker mig som att jag har koll på det här. I så fall är det väldigt missvisande. Jag har inte provat någon av cyklar jag pratar om och jag har ganska nyligen fått upp ögonen för denna trend. Om du tycker att något är fel så kommentera gärna.

Nedan finns lite intressanta länkar och filmer.

Riese & Müller Packster/Load
https://www.youtube.com/watch?v=FVR4z3rAOzI
https://elcykelbutiken.se/produkt/packster/



Riese & Müller Charger Touring
https://www.youtube.com/watch?v=NGf73KrvY2U
https://elcykelbutiken.se/produkt/riese-muller-charger-touring/



Canyon Commuter 5
https://www.canyon.com/sv/urban/commuter/commuter-5.html



TrioBike Cargo Plus
http://www.cargobike.se/produkt/TrioBike-Cargo-plus

Inga kommentarer: