08 februari 2017

Arcoma, Axfood: Påfyllningar

Idag fyllde jag på med Axfood-aktier. Reaktionen på rapporten är kanske inte helt missvisande, men givet att det om cirka en månad delas ut 6 SEK så tycker jag att en kurs runt 135 SEK är ganska intressant. Jag tror inte att det kommer att bli en hisnande resa uppåt, men jag ser det som ett välskött bolag som har en stark position och där den stora giganten ICA kommer att ha svårt att växa i Sverige utan att skapa konkurrensrättsliga problem, som jag ser det. Om kursen skulle hoppa upp till 150 SEK inom kort så kanske jag överväger att lätta lite på innehavet.

Förutom Axfood så fyllde jag på med fler Arcoma för ett par dagar sedan. Det blev inte så många som jag hade tänkt från början. En anledning är att det är väldigt låg omsättning i aktien och det kan mycket väl vara så att Q4-rapporten när den presenteras inte är så bra som jag hoppas. Det har varit tyst kring nya order ett ganska bra tag. Det är möjligt att man inte ska dra för stora slutsatser av det, men jag besinnade mig lite och gick inte in så tungt som jag hade tänkt från början. Jag lärde mig en läxa i Matse.

För att finansiera köpen så gjorde jag mig av med en liten post Byggmax. Jag köpte i samband med rapporten. Det var ett liten post och eftersom jag tycker att Axfood och Arcoma ser mer intressant ut så valde jag att göra mig av med posten. Jag såg idag att ett par fonder flaggat upp att de har över fem procent, vilket är lite intressant så det är inte helt otänkbart att jag gör comeback i ägarlistan. Förutom att göra mig av med Byggmax-posten så gjorde jag mig även av med mina ICA-aktier. Jag tror fortfarande på ICA, men jag känner även lite tveksamhet inför deras satsningar i Baltikum. Det gick inte jättebra i Norge och en hel del andra satsningar har heller inte gått som på räls. Det är möjligt att jag har fel och att man har lärt sig av sina snedsteg, men hur som helst väljer jag just nu att stå vid sidan.

Telia har jag funderat en hel del på och jag skulle gärna se att kursen lyfte. Det har inte gått som jag har trott och det gnager mig lite. Jag sover gott om natten och jag tror att förr eller senare så kommer det att komma nyheter kring mutaffärerna eller kring försäljningarna av de euroasiska verksamheterna. Det är möjligt att den negativa rapporteringen som har förföljt Telia kommer att fortsätta ett tag till och det är möjligt att det har viss påverkan på kursen. Uppdrag Gransknings reportage av NCell tycker jag var kul att se. Behållningen var Johan Dennelind. Han hade tydliga svar och gjorde ett bra intryck.

En annan aktie som jag funderat lite på att göra mig av med är Fingerprint. Det var ett illa genomtänkt köp som jag gjorde. Jag blev förblindad av de attraktiva nyckeltalen och sedan jag köpt har kursen tappat ca 20%. Det är inte bra. Jag har fortfarande kvar aktierna och jag tror att det kan komma ett hopp upp inom sin tid, men jag borde så här i efterhand hållit mig borta från aktien.

2 kommentarer:

Humankapitalistens Aktieblogg sa...

Förstår din oro kring ICA och verksamhet utanför Sverige. Dock har de bedrivit lönsam verksamhet i de baltiska länderna en tid, något de inte lyckades få till på samma sätt i Norge. Jag tycker om att de stärker sin position genom förvärvet av IKI, även om det är svårt att avgöra om prislappen på förvärvet är bra.

Tycker om att läsa om dina lärdomar från matse också, det visar ju på att det kommer goda ting som en bieffekt om man är öppen för sig själv om sina misstag.

//Humanakapitalisten

Charlie sa...

Nu blev Matse i slutet det som räddade mitt 2016 ur ett investeringsperspektiv, men att jag kom in för tidigt med för mycket var likväl ett misstag.

Jag håller med dig om att jämförelsen mellan verksamheten i Baltikum och Norge inte är helt klockren. ICA kan nog bli en bra investering. Det som oroar mig är att man sitter på 50% av marknaden i Sverige.