02 juni 2016

Matse: Vad driver kursen och vad hände med konvertibellånen?



Jag använde mig av DI Trader för att få fram mäklarstatistik för Matse. Det är lite intressant att se att SEB står för merparten av köpandet idag, även om det är väldigt låga nivåer. En annan iakttagelse är att det är inte bara småsparare via Avanza och Nordnet som står för köpandet längre utan det är en del andra aktörer som även börjat handla. Inga större slutsatser kan dras som jag ser det.

Majstastitiken kom in relativt svagt, +36% på utveckling per leveransdag. Det är ingen katastrof och inom ramen för vad man kan förvänta sig, men det hade varit kul att se att någon av regionerna lyfte från de inarbetade nivåerna. Göteborg taktar runt 15 MSEK per månad, Stockholm runt 6 MSEK per månad och Malmö runt 1 MSEK per månad. Så har det varit mer eller mindre hela året. Jag tror att man kommer att komma med lite nyheter under andra halvåret som kan lyfta omsättningen. Då tänker jag inte på bakluckeleveranser eller liknande som förvisso är intressant i ett längre perspektiv och som skapar uppmärksamhet, men som inte kan driva så mycket omsättning. Det är två saker som jag tror hade kunnat driva omsättningen - 1) lojalitetsprogram och 2) storpack till bra pris.

Vad gäller lojalitetsprogram så hade det varit en idé som jag ser det att slänga med en biobiljett till alla som handlar för 5000 SEK eller 50 SEK i rabatt till alla som twittrar ut en bild på en Matse-bild eller liknande. Jag tycker att man gör för lite för att driva omsättning. Förmodligen beror det på att man vill hålla kostnaderna i schack, vilket väl i och för sig är bra, men det är viktigare att driva omsättning i min bok.

Ett annat problem med Matse är att man uppfattas som dyrare. Om man räknar in tiden det tar att handla en helg på ICA eller Coop så kan man naturligtvis komma till en annan slutsats, men de flesta kollar nog stint på priserna och jämför dessa rakt av. Ett sätt att komma åt fler kunder skulle kunna vara att ha mer storpack, tex superbra pris på 12 flaskor mineralvatten eller riktigt bra pris på blöjor eller riktigt bra pris på kvarg eller någon annan träningsdietprodukt.

Även om jag gärna hade sett att omsättningen hade stigit snabbare så måste jag ge ledningen att de har rätt bra koll på sin marknad. De prognosticerade 73 MSEK förra kvartalet och landade väldigt nära, lite över om jag minns rätt. Man har prognosticerat 71 MSEK för innevarande kvartal, om jag minns rätt, och sett till de två första månaderna så kommer man nog att landa nära. Man har bra koll med andra ord och att man inte växer mer beror inte på att man inte kan utan att man valt en medelväg mellan kostnadskontroll och tillväxt, tror jag i alla fall.

Jag hade väntat mig att man skulle få någon information om konvertibellånen. Lösendagen var den 31 maj och som jag läser pressreleaserna kring dessa så var inte inlösen en möjlighet utan något som skulle ske. När jag läser pressreleasen kring nyemissionen så verkar så inte vara fallet utan där verkar det som att konvertibellånen skall fortsätta löpa, vilket är lite märkligt. Jag hoppas att konvertibellånen löses och att det inte finns någon icke-kommunicerad klausul i avtalet med storägarna. Förmodligen kommer det snart klargörande information om konvertibellånen.

Förutom konvertibellånen så är jag också inte helt bekväm med att det är så mycket hemlighetsmakeri kring vem som är ägare. Jag inser att Matse inte har gjort något fel utan att det är jag som är ovan att äga aktier i bolag där ägarbilden inte är fullt ut transparent. Det är också sant att säga att jag inte tidigare har lagt så mycket tankemöda på ägarbilden i något av bolagen som jag har ägt aktier i. Förr eller senare så kommer man nog få information om vem som var med och gick in med 100 MSEK och kanske även information om vem UBS-ägaren är.

På tal om annat, så läste jag idag att Mellby Gård, dvs Rune Andersson med familj, skulle gå in en stor del av Academedia. Det tycker jag är intressant och det gör mig intresserad av att titta närmre på bolaget.

Inga kommentarer: