17 augusti 2015

Varför skulle någon kunna vara intresserad av att köpa Matse?

Man kan naturligtvis ha olika åsikter om Matse skulle kunna vara ett företag som blir uppköpt eller inte. Jag tror att förutsättningarna finns. Man verkar på en marknad som växer dramatiskt och förmodligen är det få som tror att online inte kommer att vara en del av framtidens kunderbjudande. En som varit tveksam är Axfoods VD, men precis lika sant som att han har uttalat sig om att det är svårt att få lönsamhet i onlinehandel så har Axfood figurerat i budgivningen kring Linas Matkasse. Naturligtvis är inte Linas Matkasse samma sak som Matse, men visst finns det likheter.

Hur som helst, om det är någon som sitter och räknar på Matse så tror jag att de har följande delar med i sitt räknande:

- Omsättning och tillväxt
Att köpa Matse skulle vara att köpa sig andelar på en växande marknad. Alternativet till att köpa Matse är att bygga upp verksamheten själv. Det är inte omöjligt, men det kostar att bygga upp ett nytt varumärke, om man inte redan har ett sådant, och även om man har ett starkt varumärke redan kan det vara dyrt att positionera om varumärket. Här skall man också räkna in att racet har redan startat och det kan ta tid att plocka in på de redan etablerade spelarna, även om man precis har lämnat startblocken. Det finns säkert läsare som tycker att Matse bara är en... liten illlaluktande luftmängd i rymden med tanke på den låga omsättningen, men det gäller att komma ihåg att värderingen är därefter. 

- En fungerande logistik
Jag tror ofta att man underskattar hur värdefullt det är att ha fungerande IT-system och logistik inom e-handel. Det finns många som sysslar med e-handel idag och det finns färdiga system att köpa, men systemen kräver anpassning och det är inte säkert att de är skalbara. Att sälja livsmedel på nätet är heller inte att göra det lätt för sig från ett logistikperspektiv. Matse verkar ha en skalbar logistikapparat och det tror jag att en del intressenter sätter ett ganska stort värde på.

- Synergier
När Anders Holch Povlsen köpte in sig i Mathem (http://www.ehandel.se/Miljardvardering-av-MatHem-och-ny-storagare,5700.html) så satt han redan med en post i Nemlig, en liknande ehandelstjänst i Danmark, och det är förmodligen ingen som skulle bli förvånad om han kommer att jobba för att få en onlinehandel som sträcker sig över både Sverige och Danmark. Det finns säkert en massa andra möjliga synergier. Är det någon som sitter på någon så får ni gärna kommentera.

- Möjlighet att utmana rådande struktur
Det är kanske lite magstarkt att kalla matvaruhandeln för ett oligopol, men det finns en jätte ICA (runt 40%), två ganska jämnstora mindre, Coop och Axfood, en fyra - Bergendahls (Citygross mm) - som gärna vill växa, och en skara mindre spelare som har det tufft att ta sig in på marknaden. I alla fall på ett ungefär. Det finns med andra ord inte så många spelare att kontakta om man vill nå den svenska matkonsumenten. 

Om ICA inte vill ha din produkt i sitt sortiment så försvinner alltså nästan halva marknaden och om Coop och Axfood inte heller är intresserade så är det en liten bit kvar bara. ICA är väldigt starkt i Sverige och man klarade t ex imponerande snabbt av att få folk att glömma att man har packat om gammal köttfärs. Hur som helst, det har hänt förr att strukturer som dessa har raserats av skickliga entreprenörer och det kanske kan vara så att det som kommer att utmana dessa strukturer är just ehandel. Det behöver inte vara Matse, det behöver inte vara någon av nuvarande spelare, men jag tror att ehandel kan vara ett verktyg för någon som vill ändra dessa strukturer. 

Ett exempel som jag tänker på är Avanza. Det var förmodligen inte många som trodde att Avanza skulle växa och bli så stora som de är idag. De är fortfarande en utmanare, visst, men resan är heller inte slut. Storbankerna har även de internettjänster, men man har varit låsta i en gammal struktur som har gjort att man inte har varit lika bra på att ta till vara på internets fördelar. Varför skall en bank med kontor i varje hörn i varje svensk stad lägga stora pengar på en internetbank? Det bästa för dem skulle ju vara att alla fortsatte att gå till sina bankmän som man gjorde förr. Man insåg förmodligen vad som var på väg att ske och man agerade, men det blev likväl en möjlighet för nya spelare att etablera sig.

Nu är så klart inte Avanza bara internettjänster i sig. Man har varit duktig på att ta fram bra erbjudande. Avanza Zero tycker till exempel jag är tidernas bästa marknadsföringsknep inom bankvärlden. De fjuttiga kronorna som det kostar att ha en dator som står och tuggar för att följa index måste ha betalats tillbaka mångfalt med tanke på hur många kunder som har öppnat Avanza-konto pga just Avanza Zero. Hoppas att upphovsmannen eller - kvinnan har fått pris. Även om mycket gjorts rätt så är för mig ändå internet den drivande kraften bakom Avanza. Man förstod på ett tidigt stadie att man skulle kunna göra internetbanktjänster på ett bra sätt och att man skulle kunna göra det bättre än de långsamma jättarna och nu har man lyckats. Jag hoppas att samma sak kommer att hända inom matvaruhandeln. Det är därför jag äger aktier i Matse. 

Det var en lista med mina tankar. Den sista punkten svävade iväg en aning, men jag tror att budskapet framgick, även om det kanske i sig inte var en anledning till varför någon skulle köpa Matse utan snarare varför jag tror på nischen.

Kommentera gärna. Det gör mig glad.
   

Inga kommentarer: