10 augusti 2015

Matse säljer för 7,9 MSEK under juli

För en vecka sedan så kom Matse med försäljningssiffrorna för juli månad. Det var ingen klang och jubelsång även om kursen hoppade upp under ganska stor handel (relativt vad den brukar vara). Försäljningstillväxten landade på 82%, vilket får anses vara OK, men inte mer. Man bör komma en bit över 200 MSEK under 2014 för att kunna nå 400 MSEK under 2016, vilket är ett uttalat mål. Jag tror att man precis kommer att nå 50 MSEK eller strax under för Q2, men om ingenting oväntat händer så kommer man nog inte att kunna nå 50 MSEK under Q3. Det skulle nämligen innebära att man säljer för drygt 20 MSEK både under augusti och september.

Efter att kursen stack upp under början av förra veckan så har jag precis som jag antytt sålt av en del av mina aktier i Matse. Anledningarna till att jag minskar kan sammanfattas i tre delanledningar; 1) jag har för stor exponering mot Matse, 2) jag tror att det kan komma en korrigering av 2016-målet inom inte alltför lång framtid och det kanske, inte säkert, kan påverka kursen negativt, och 3) jag gillar inte att det finns en ägare som sitter på 14% av bolaget som jag inte vet vem det är. Måhända är det en aktör som skulle motsätta sig ett riktigt bra bud på bolaget. 

En positiv sak är att jag råkade på en Matse-banner, se nedan. Kanske kan lite reklam och schyssta kuponger få fart på försäljningen.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Jepp, jag tror liksom du att nya satsningen innan Sthlm tagit fart kommer belasta en hel del. Jag klev av och följer istället fn.

/Putzveck

Charlie sa...

Jag har minskat, men Matse ligger fortfarande kvar som mitt individuellt största innehav. Det som är större än Avanza Zero.