21 augusti 2015

MA50/MA200 och Telia Sonera

Det är säkert många läsare som känner till MA200/MA50-strategin för att avgöra när det är dags att köpa respektive sälja. För de som inte känner till den så står MA50 för medelvärdet räknat på de senaste femtio börsdagarna och MA200 för de tvåhundra senaste börsdagarna. I korthet så är det bra att vara på börsen (eller äga aktien om man gör det på en enskild aktie) om MA50-kurvan är ovanför MA200-kurvan och om det är det omvända så är det bättre att stå utanför. Cornucopia har skrivit ett inlägg om det som går mer på djupet, se http://cornucopia.cornubot.se/2010/10/ma50ma200-hedging-av-omxs30-sedan-1991.html.

Med hjälp av Google Finance gjorde jag en liten koll på hur det ser ut idag och tio år tillbaka i tiden. Eftersom man räknar veckovis när man tittar på så långa perioder så blev det MA10 och MA40 istället (fem börsdagar på en vecka).


Det är intressant att se vilken brant utveckling det har varit under början av året och att man nu trillat ner under MA200-linjen. Om inte kurserna studsar upp ganska omgående så kommer MA50-linjen att bryta MA200-linjen och då skulle det alltså uppstå säljläge enligt modellen. Naturligtvis är det en modell och den ger felaktiga signaler ibland, men ganska ofta så fångar den upp de stora rörelserna.

Jag är ingen stor kännare av makroekonomi och tänker inte ge mig in i några tolkningar av vad det är som skapar oron på börsen. Det gör andra bättre.

Det tuffare klimatet till trots så sneglar jag på Telia Sonera - utskällt och ogillat, tråkigt, anklagat nyligen på löpsedlarna för mer korruption och som grädde på moset nertryckt av den allmänna börsoron. Telia för runt 47-48 SEK känns lockande för mig. Nu har jag inte gjort min hemläxa än, men min arbetshypotes är att utdelningen landar på samma 2016 som i år, dvs 3 SEK, och att man antingen innan utdelningen kan sälja aktierna för mer än 50-51 SEK eller 47-48 SEK efter utdelningen, men innan sommarens slut nästa år. Jag tror med andra ord att en avkastning på runt 6% är fullt möjlig, t o m ganska sannolik. Naturligtvis kan korruptionsanklagelserna växa till något riktigt otäckt med skadestånd och annat, men jag bedömer risken som ganska liten. I mina ögon är den risken till stor del redan inbakad i dagens kurs och många gånger straffas kursen hårdare av osäkerheten än av själva straffet. Osäkerhet får många att lämna helt enkelt.

Precis som det finns risker så finns det även en intressant uppsida, nämligen att bolaget delas eller att värden frigörs på något annat sätt. Staten kan inte känna sig bekväm med att äga aktier i ett korruptionsanklagat bolag som också är anklagat för att hjälpa öststater att spionera på sina medborgare. De delar som staten skulle ha ett intresse av att vara ägare av skulle kunna läggas i ett eget bolag, där staten står som storägare. Att någonting skulle ske den närmsta tiden känns dock osannolikt.

Inga kommentarer: